13-16.10.2008 Niuatoputapulta Savusavuun | |
2008.10.17 | |
2010.04.13 |
Maanantai valkeni ja aloimme pistää viimeisiä paikkoja merikuntoon. Jolla keulakannelle ja kuuraukseen. Parin viikon satama-ajassa sen sisälle, ilmapohjan väliin ehtii tulla roskaa, josta osa on kiveä ja korallia, joka terävänä, sinne jätettynä, voi nopeasti jauhaa materiaalia. Vielä kansiluukkujen telttapeitteet pois ja ketju koukkuineen ylös, tällä kertaa vm. hyvin puhtaina kasvullisuudesta.
Painelimme ulos kapeaa väylää, joka kauniilla ilmalla oli varsin helppo ja selväpiirteinen. Tuuli-Väiskin käskettiin ohjata 260 astetta. Täysin purjein alkoi kokka kohista, 6 solmua. Saaren suojan jälkeen meri muuttui ikäväksi. Päämaininki n. kolmemetrinen tuli lounaasta vastaan melko jyrkkänä ja toinen tuulen suunnasta, kaakosta. Ainoiksi hyviksi puoliksi jäivät vain hyvä vauhtimme ja oikea suunta.
Seuraavana päivänä meri hieman pyöristyi, tuuli vähän heikkeni ja vauhti. Aikoihin emme ole merellä ketään nähneet, mutta sattumalta huomasin aivan suoraan takaa lähestyvän risteilylaivan. Dawn Princess väisti kaukaa komeassa kaaressa. Minusta näytti jopa että se jatkoi kurviaan niin, että palasi edessämme täsmälleen entiselle viivalleen.
Tuuli keveni edelleen niin, että näytti epätodennäköiseltä ehtiä perille torstaina. Lau-saariston sisään päästyämme vauhti taas kiihtyi. Sivuutimme 180 meridiaanin ja vaihdoimme läntisen pallonpuoliskon itäiseen. Luutnantti W.U. Mooren vuosina 1878-81 tekemien tutkimusten mukaan piirretty kaunis 1/351 000 karttamme johdatti muuten hyvin perille, mutta Gps sijoitti meidät mailin verran liiaksi länteen. Eli ei pimeäkäyttöön ellei ole tilaa useita maileja. Torstaina 16.10.2008 klo 1500 laskimme purjeet aivan Nakama Creekin suulla ja potkaisimme ensimmäiseen poijuun, jonne ensin Copra Shed marinaa kutsuttuani, Waitui Marinan Aseri tuli meitä avustamaan.
Tunnissa hän oli kuskannut veneellään ensin terveystarkastajan, sitten agrikulttuurikaranteenin sekä vielä tullin ja emigreisin, viimeiset yhdessä persoonassa, meille ja hommat hoidettuina takaisin maihin. Papereita oli taas riittävästi, mutta nuoret virkeät viranomaiset täyttivät ne itse ja minulle jäi vain allekirjoitukset. Oletteko olleet kolmen viimeisen viikon aikana metsässä tai viljelyksillä, oli karanteenin paperin ensimmäinen kysymys. Vastasin tietysti: Mitäs merimiehet metässä? Vaikka oikeastaan emme parin kolmen viimeisen saaren käynnillä ole muualla olleetkaan.
Terveys peri 33,75 F$ 14,5 € ja karanteeni pääosin taksimaksua 20 F$ 8,5 €. Poiju johon päätimme toistaiseksi turvautua maksaa 9 F$ vajaa 4 € /päivä, siihen kuuluu jollalaiturin käyttö, suihku, kanistereilla otettu vesi ja veneellä laiturissa käynti veden tai polttoaineen hakemiseksi. Savusavun satama on suojainen, pasaati kuitenkin puhaltaa viilentävästi läpi, maisema kumpuilee kauniin vihreänä ja pieni kylä/kaupunki näyttää mielenkiintoiselta.
Vielä emme tiedä mitä savu täällä tarkoittaa, mutta sairaalan mäki, jossa kävimme maksamassa veneen terveysselvityksen on savuvapaa alue.