10.4.2008 Joka toisen illan jännitysnäytelmä | |
2008.04.10 | |
2010.04.13 |
Kuuden tienoissa luotsivene saattaa ajaa joukkoomme. Olemme päivän aikana havainneet muutaman veneen asettaneen autonrengaslepuuttimet pitkin kylkiä. Tavallisten lisäksi niitä on yleensä vähintään 4 kpl puolellaan. Suuremmilla veneillä vaikka parikymmentä, vähän kuin kilpirivit viikinkilaivojen kyljillä.
Toissailtana kaikki kolme onnellista tulivat lahden takaa Shelter Bay Marinasta. Kummallisesti yksi vene lähti heti painamaan kohti kanavan suuta, kahden muun jäädessä vielä ankkuriin luotsipaatin jo jaettua neuvonantajat (adviser) veneille. Pieniä laivoja, joiden kanssa veneet sopivasti mahtuvat suluttamaan lipui kanavaan useita. Miksi eivät mene? Pähkäilyä riitti, koska koko tilanne ei ole katselijoiden tiedossa.
Sama tänään, kaikki kolme venettä lähtivät aivan eri aikoina. Tekevätkö niistä lauttaa lainkaan, joka on normaali veneiden sulutusmenetelmä? Normaalia tosin on kaksin tai yksin kiinnittää myös suluttavan hinaajan kyljelle.
Eilinen vierähti Chimujen kanssa Panama Cityn reissulla. Pikavuoroja menee tiuhaan. Alle sata kilsaa sujui aluksi runsaassa tunnissa pääkaupunkiin, mutta venyi melkein pariksi ennen kuin oltiin keskusasemalla. Maksu hengeltä USD 2,5.
Pirssi heitti lentoyhtiön matkatoimistoon, josta ulos tultiin liput mukana, paitsi minä. Kanavaan odottaminen voi koitua iloksikin. Aikamme harhailtuamme, ainakin miljoonakaupungilta näyttävän cityn ostosparatiiseja, takseilimme takaisin jättimäiseen bussiterminaaliin. Emme mahtuneet ekaan bussiin ja jäimme odottamaan seuraavaa samaan paikkaan, alkuasukkaat myös. Tovin kuluttua alkoi kova huuto. Coloniin menijät tänne! Seuraava bussi lähtikin aivan eri paikasta. Tämä on Panamaa, mutta täpärästi mahduimme mukaan.
Mene pirssillä, älä kävele!Pursiseura on melkein keskellä kaupunkia, vain parisataa metriä selvää tietä satama-aidan vierellä linja-autoasemalle. Yleisen ja päivittäin toistetun ohjeen mukaan et saa kävellä tätä pientä matkaa. Taksi ottaa dollarin kaupunkiin noin kilometristä tai parista. Toisen puolen kerrostaloslummi on se alue, jota pitää tässä pelätä.
Keskustassa vaihtelevat suuret tekstiilikaupat, muutama aivan siisti ja nykyaikainen supermarket sekä pimeät, likaiset kapakat. Joku kapeampi katu on aivan slummia tai jopa rauniota, osa niistäkin asuttua. Emme tälläiseen ole törmänneet Intiassa tai Indonesiassa, ei missään. Liikekadun elämä vaikuttaa aivan normaalilta, mutta lähtiessämme kävelemään kiinalaistavaratalosta supermarkettiin pari hyvinpukeutunutta, mustaa rouvaa protestoivat tiukasti ja pysäyttivät meille taksin, jolle myös antoivat ohjeet minne viedä. Kohteliasta, mutta vaikutti taas siltä, että kerta kaikkiaan ei kannata kävellä turvasyistä. Samat olivat ohjeet kahdeksan vuotta sitten, mutta silloin vaeltelimme kujilla paljon enemmin. Nyt taitaa pelottelu meihin paremmin tehota.
8.4.2008 Hyvää kannattaa odottaa, vaikka kahdeksan viikkoaTänään se kuultiin. Kanavapäivä on tämän hetken tilanteen valossa toukokuun 30. Laskettuna selvityksen alkamisesta odotus on tasan 8 viikkoa. Hyvin yksinkertaista, jos haluat Tyynellemerelle, etkä ole valmis kiertämään Kap Hornia, odotat. Viikoittain voit kysyä uudelleen, sillä tilanne voi muuttua. En kuitenkaan usko, että radikaalisti.
Vuonna 2000, kanavan juuri muututtua USAlaisesta panamalaiseksi, veneitä luotsattiin vähintään 9 kpl päivässä. Odotus sesonkiaikana oli n. viikko, jonka tarvitsi omienkin asioiden hoitoon ja tarvikkeiden hankintaan. Nyt luotsataan vain . Ankkuripaikallamme on n. 50 venettä ja marinoissa yhteensä lienee jonottajia samaa luokkaa.
kolme paattia joka toinen päiväLaivaliikenne on vilkasta, siihen vedotaan. Henkilökuntapulakin on mahdollinen, mutta sehän vaan todistaa asioiden huonoa hoitoa. Menossa on jarrutus. Veneet koetaan haittana, mutta sopimuksissa kuulema taataan myös veneliikenne, joka tietysti on hoidossa vaikka vuodessa saataisiin läpi vain yksi paatti.
7.4.2008 Kortilla Kanavaan?Titon kuski heittää meidät Citybankkiin. Kanavanmaksajille on oma luukku. Jonotttavat siihen panamalaisetkin, mutta meikäläiset vedetään suoraan tiskin ääreen, ja taas papereiden valmistuttua jonon edelle asian viimeistelyyn. Viimeistelyssä tarvitaan nimikirjoitus USD 1500 Visa-kuitin alle. 609 on kanavamatkasta ja loppu 891 on pantti, jota ei peritä jos ei riko kanavalaitteita ja kaikki sujuu hyvin ja nöyrästi.
Päivän puheenaihe oli, että kanavamatka peruuntui, koska Visa-kortilla maksettu suoritus oli pitkän odotuksen aikana myös peruuntunut. En tiedä käykö näin, mutta mietin jo käteismaksua, mutta päädyin korttiin. Täytyy tarkistaa maksutilanne juuri ennen kanavapäivää.
KANAVAPÄIVÄ, sitä voi kysyä maksupäivänä klo 1800 jälkeen. Kävimme jännittämässä tätä soittoa Chimulla, joka on samassa tilanteessa, samana päivänä selvitettynä ja yhtä aikaa maksettuna. Eivät olleet paperit silloin vielä järjestyksessä, mutta auringonlaskuviini oli hedelmäisen viipyilevää.