Barbados - Trinidad | |
2007.12.31 | |
2010.04.13 |
Internetin käytössä hyytyvät meillä vuoroin taito ja laitteet. Kerran sain aikaiseksi joitain viestejä ennenkuin langaton yhteys hyytyi Barbadoksen pursiseuran pöydässä. Sen jälkeen se ei enää meidän laitteille auennut. Apua tuli taas. Istuin iltapimeässä Libertasin pelastuslautan päällä Juhan kone sylissä ja sain lähtemään pitkän rivin joulutervehdyksiä. Samana aamuna Juha oli tuonut vesikoneella jauhamaansa vettä Riitalle pyykinpesuun.
Naapuriapu arvossaanJoulunalushulinaa, Bridgetown, Barbados.
Oltiin päädytty Libertasin kanssa vielä vaihtamaan satamaa jouluksi. Bridgetownin satamakonttorin perimä US$ 50 lähtömaksu hiersi sen verran, että päätimme porukalla lähteä ulosselvittämään 20 km:n päähän Port ST.Charlesiin . Etenkin, kun huhut kertoivat, siellä perittävän vain US$ 8. Toisaalta olimme jo muutenkin suunnitelleet bussimatkaa saarella, joten .... Bussi pyyhki kapeaa vihreän kasvuston, hotellien ja hienojen asumusten reunustamaa maantietä. Ilmastointi humisi avoimista ikkunoista. Holetown vilahti ohi keskellä länsirannikkoa. Sinne ensimmäiset britit asettuivat 1600-luvun alussa. Bussipysäkki oli aivan marinan portilla, ja erittäin ystävälliset kanssamatkustajat pitivät huolen, että osasimme jäädä pois.
21.12.2007 Bussilla superjahtien satamaanSelvitys sujui hyvin erittäin tiukasti vartioidulla marina/asuntoalueeella. Maksusta ei päästy. Se on hallituksen määräämä, mutta nähtiinpä muutama superjahti ja hieno alue.
Kävelimme takaisin pari kilsaa Speightowniin, entiseen pääsatamaan sokeruon kasvattamisen kulta-aikoina. Haukkasimme baarissa välipalaa ennen paluubussia, joka osoittautui vielä tulomatkaakin jännemmäksi. Kuski päästeli täysillä silloin kun ei jarruttanut täysillä.
Illalla ankkuriin tuli Talina, Swan 65, Brittilippu, italialaiskippari/omistaja ja jo Gomeralla tapaamamme Jiri Wikström ui meille kertomaan viime kuulumiset.
Saalinkien päitä lisäteipatessa tarkastelin rikiä. Toinen saalinkivalohan oli irronnut Atlantilla, ja se piti silloin ottaa alas. Toinenkin oli nyt puoliksi irti. Helppo homma, porat, niittipihdit, puristin pitämään lamppua paikoillaan, tuurnat, joilla vanhat niitit saa ehkä ulos, ellei poralla. Samalla huomasin, että Sb-etualavantti oli alkanut irrota puristepäätteestään. Meillä oli valmis kierrepäätteinen aikaisemmin käytössä ollut varavantti. Mitoituksessa, toglesien ja tappien ja vanttiruuvien vaihdoissa kului kuitenkin koko armas loppupäivä. Helppoa kyllä, mutta lukemattomia mastokäyntejä onneksi vain alasaalingille ja mastoaskelmia kiipeillen.
La 22.12.2007 lähtöpäiväKello 1600 vedimme koukun ylös. Libertas näkyi tulevan pian perään. Trinille oli 190 mailia.
S/Y Libertas matkalla Barbadokselta Trinidadiin. Purjeet ovat pienet väliaikaisen rikikorjauksen takia ja, että Iiris ehtisi mukaan.
Alkuun kujimme kuuden solmun pintaan. Seuraavana päivänä keveni sen verran, että piti ajaa genaakkerilla aikataulua pitääksemme.
Kelit keventyvät 23.12.2007Jouluaattoaamuna kelluimme pari tuntia piissä ennen päivänvaloa, ennenkuin painuimme Boca del Monosin vastavirtaiseen salmeen. Libertas näkyvissä.
Aika tarkkaan 0810 kiinnityimme molemmat veneet Trinidadin Chaguaramaksen tullilaituriin. Juuri aikaisemmin olimme ohittaneet viimeksi Madeiralla tapaamamme AnnaSaaran, Petri ja Helena Lumioksan ankkurialueella ja nyt viereisellä venepaikalla oli Chimu, upea HR 40 Saksan lipulla, mutta suomalaisella miehistöllä, Timo Tanttu ja Sirkka-Liisa Warneke.
Chaguaramas 24.12.2007Chaguaramas
Libertasilla aloitimme joulun juhlimisen aattona edellämainittujen veneiden kesken vahvistettuna tanskalaisella Björnillä, jota olimme tavannet jo Cascaisista asti. Atlantin hän ylitti yksin Ballad 30-veneellään. Joulupäivänä Libertas vielä tarjosi AnnaSaaran ja Iiriksen miehistöille jättimäisen salongin pöytänsä eri veneissä valmistetun aterian alustaksi. Loppuilta, ei aivan riittänytkään, vietettiin Chimun laatikossa hyvän viinin parissa. Koska ruokia oli jäljellä ja Libertasin pöytä kaikesta huolimatta pystyssä, sama meno jatkui tapaninakin.
Joulu on vain kerran vuodessaNeljän paatin kipparit tapasivat pirteinä ekana arkiaamuna. Käytiin porukalla läpi kaikki puoli tusinaa vierekkäin sijaitsevaa telakkaa ja niihin liittyvät kaupat ja osa verstaista. Täyden päivän homma, mutta tuloksena sopimuksia telakoinnista ja laituripaikasta Power Boatilla alkaen 2.1.-08.
Arki koittaa28.12. käydään Libertasien kanssa maxi-taksilla Port of Spainissa. Eksoottinen, värejä, tuoksuja ja pääosin tummia ihmisiä vilisevä kaupunki, josta asiantuntijat luettelevat katuja joiden rajaaman alueen itäpuolelle ei ole turvallista poiketa. Ihmiset, kantakapakoissaankin, kuten huomasimme, ovat ylitsepursuavan ystävällisiä täysin tuntemattomille albiinoille. Powerilta hommaamani langaton nettiyhteys ei ala toimia, ennen kuin aamulla siirrymme lähemmäs YSATT-poijuun (voittoa tuottamaton Yacht Services Association of Trinidad and Tobago). Ja sittenkin vasta uudella tunnuksella.