2010-10-31 Fuengirola | |
2010.11.01 | |
2010.11.06 |
2010-10-31 Fuengirola
Kala kuivalla maalla
Iiris kelluu marinan laiturissa. Perän pitää paikoillaan sataman pohjaan kiinnitetty köysi. Keulaa sitoo laituriin kiinnitysköydet ja sähköjohto. Vesiletkukin on kytketty Fuengirolan vesiverkkoon ja koilattu kannelle. Jo tekemäni kylkien pesun jälkeen sitä ei tarvita kuin kerran kuussa jos silloinkaan. Tietokone niinikään on kytkeytynyt verkkoonsa veneelle yltävän wifin voimin. Espanjan syysaurinko lämmittää sen minkä suomalainen kesähelle, ja taivas kaareutuu sinisen pilvettömänä päivät pääksytysten.
Oloni on kuitenkin otsikon mukainen tuon edellisessä stoorissa mainitun ”perilletulon” takia. Ei tarvitse kuunnella säätietoja, eikä tutkia aukeavaa sääikkunaa, sitä on muutenkin riittänyt täällä jo pari viikkoa, mutta mihin sitä käyttäisit, kun olet jo perillä.
Entäs nämä sepustukset? No, merijuttujen puutteessa voin kirjoitella, vaikka Maamiehen tietolaariin. Jos ei sitä enää Ylessä ole, perustan oman.
Mitä kala tekee kuivilla? Räpistelee. Eilen räpistelin pyörällä naapurimarinaan, 6 mailin päässä olevaan Benalmadenaan, veneitä katsomaan. Pyörä- ja kävelylenkit ne ovatkin päivän täyte ja kohokohta. Näkee, kokee ja kuntokin kohentunee muutenkin, kuin pitkien merimatkojen vinssinväännöllä.
Benalmadenan marina on näyttävä paikka. Kaivettujen lahtien ja salmien vesistö on venepaikkoja, keinosaarille rakennettuja koristeellisia asuintaloja ja päälahden pohjukkaa kiertävä kävelytie on reunustettu rantaravintoloilla. Alueeseen liittyy myös laajempi liike- ja asuntorakentaminen.
Naapurimarinan hintataso on Fuengirolaa edullisempi, alle 10 €/päivä 12-metriselle, jos aiot vain säilyttää paattiasi siellä ilman sähkö- ja vesiliitäntää. Em. mukavuuksilla hinnat ovat suunnilleen samat. Eipä kyllä ollut vapaita paikkojakaan kokoluokalle.
Toisaalta kaupunki ja sen palvelut ovat Fuengirolassa lähempänä, vain korttelin päässä. Se on avainasia asumismukavuudessa.
Venepaikkoja Benalmadenassa on muistini mukaan 700-800. Aika konevoittoiselta näytti. Mastopaateissakaan ei mitään ihmeellistä, vaikka tietenkin oli hienojakin yksilöitä, 50-60-70-jalkaisia. Oikeastaan jäi vähän slummimainen kuva, sillä osa paateista oli selvästi vailla säännöllistä huoltoa, puhumattakaan tusinasta aallonmurtajan ulkopäähän kiinnitetystä. Vielä ne kelluivat, mutta eivät kauaa. Osa, jo vesilinjoiltaan nyykähtäneinä, odotti vielä seuraavaa vesitonnia sisäänsä upotakseen. Toisten viimeiset purjeriekaleet ja biminin jäänteet vielä lepattivat tuulessa. Kaikkien vedenalainen osa muistutti koralliriuttaa. Kaatopaikka? Johonkinhan marinan on kerättävä jo vuosiksi, ehkä ikuisesti hunningolle jätetyt.
Vielä kiiltävinä pidettyjen laiturista bongasin Suomen lipun. Lyhytaikainen vieras Vahine, Turku, Swan 65, oli Suomen Purjelaivasäätiön leivissä juuri tehnyt sen firman uraauurtavan Välimeren risteilyn Ibizalle asti. Nyt se odotti uutta miehistöä Kanarian suuntaan ja sieltä Atlantin ylitykselle kohti Karibiaa.
Runsas viikko on vierähtänyt Fuengirolassa. Ami Pensola, runsaan kuuden viikon pestiltään alkaen Korfulta, lensi Kotkaan pari päivää sitten. Sitä ennen ehdimme tutustua paikkakuntaan. Kumpikin olimme aikaisemminkin täällä olleet, mutta vuosien takaa paikat muistuivat mieleen vasta eteen ilmestyessään. Ja onhan uuttakin rakennettu, vaikka varsinainen kaupunkikuva ei ole sanottavasti muuttunut, koska se on ollut ”valmis” jo vuosikymmeniä. Laitakaupungit puolestaan ovat kovasti kasvaneet ja laajentuneet, eivätkä vähiten ostoskeskukset siellä. Ne ehdimme Amin kanssa kaikki koluta läpi, tekosyynä jonkun nippelin etsiminen. Jotain löytyikin, mutta tulihan siinä päivittäin 10-15 km kävelyä, lainkaan laskematta noiden keskuksien sisällä kiertelyä monissa kerroksissa.
Säätiedotus: Päivät ovat olleet Suomalaisen hellerajan tuntumassa, yöllä n. 15 astetta. Eilinen oli viileämpi, melkein koko päivän pilvessä. Viime yönä satoi, ei rankasti, mutta useaan otteeseen. Tuuli oli maista päin, joten swelli ei vaivaa satamassa, mutta lyhyet puuskat ovat olleet kovia. Gibraltarin seudulla kuulema vielä kovempia, 45 solmua.