2010-07-31 Parga | |
2010.08.11 | |
2010.08.11 |
2010-07-31 Parga
Iiris on tänään 20-vuotias. Loki on naputellut 104 000 mailia erilaisia meriä ja järviä pitkin poikin, jokia ja kanaviakin. . Paatti on edelleen sellainen, miksi se rakennettiin, uudistunut vain vanhojen osien rikkouduttua. Sitä on tapahtunut etenkin Iiriksen toisen vuosikymmenen aikana, mutta listaan joitain Uudesta-Seelannista alkaen: Pohja sai sai uudet maalit peltipintaa myöten. Tyynenmeren ylityksessä hajonnut I genaakkeri sai Whangareissa seuraajan. Toinen järjestyksessä, joka oli palvellut erinomaisesti ensimmäisellä kierrolla, meni aivan rievuiksi kun piipahdimme kotivesillä: Kesti se seitsemän vuotta ja hajoaminen johtui pelkästään UV-säteilyn voimasta ja siitä, että riepu oli ollut käytössä yhteensä kuukausitolkulla. Voin vakuuttaa, että ilman näitä keveitä avotuulikankaita, olisimme olleet usein lirissä tai paljon enemmän koneen varassa. Sprayhood, tuulisuojat ja aurinkopeite sitloodan päälle uusittiin myös samassa firmassa NZ:ssa. Kolmannet ovat nämäkin järjestyksessä. Potkuriakselin vakionopeusnivel vaihdettiin, ehkä varmuuden vuoksi. Puhelimissa siirryimme Iridiumin myötä satelliittien tasolle. Australiasta ei kannattaisi mainita, että jouduin ostamaan uuden kompassin autopilottiin, kun ”korjaaja” rikkoi ehjän entisen. Toinen laite, Simrad, on menossa. Malesiasta jäi kyytiin uusi genoan rullalaite ja Thaimaasta hankimme uuden isopurjeen, kahden edellisen kotimaassa neulotun loppuunkuluttua. Rullagenoa uusittiin Israelissa. Tämä on neljäs järjestyksessä. Tropiikin aurinko tuhoaa purjeet, jos ei niitä muuten saisi loppuun seilatuiksi. Uusi isopuomi saatiin Lefkaksessa viikko sitten. Ja uuden kaikuanturin asensin juuri. Jotain pientä saa nypeltää, kuten ankkuripelin jalkakatkaisija, jonka uusin eilen. Vuosia nekin kestävät.
Miehistö on sama kuin 20 vuotta sitten. Meinasin ensin kirjoittaa entinen, mutta tässähän sitä vielä kuikaillaan, vaikka huoltoa miehistökin on kaivannut silloin tällöin. Varsinaista uusimistarvetta ei ole vielä ilmaantunut.
Aktio-Preveza, neljä kertaa salmen yli
Anturikeikan jälkeen ankkuroimme aivan Aktio Marinan luiskan eteen niin, että sitä pitkin bitit jouheasti vilistäisivät tietokoneellemme. Niin ei käynyt. Siirsimme koukun vajaat sata metriä paikkaan, jossa olimme olleet 2,2 metrin vedessä ennen telakointia. Jopas rupesi pelaamaan jostain ylhäällä olevien veneiden kölien väleistä, sillä ilmeisesti paikalla oli vain sisäkäyttöön asennettu wlan. Postit saimme vaihdettua, ja kuunneltiin siinä aikamme myös Kymenlaakson radiota.
Ankkuripaikan kriteerit ovatkin moninaiset. Läheskään aina ei suojaisuus ole se tärkein. Päinvastoin, mm. tuuligeneraattori pistää joskus valitsemaan sen vetoisimman, ja entäs sitten em. nettiyhteys.
Ajettiin taas yli puolimailisen salmen Prevezaan ja kiinnitettiin kylki kaupungin laituriin. Musiikkia yön hyvinkuunnelleina kävimme pyöräretkellä lähiseudulla. Edellisellä, sillä Nikopolikseen suuntautuneella, minun fillaristani hirtti keskiölaakeri, vaikka kyseessä on kiinalainen tarkkuustuote. Onneksi olin löytänyt Prevezalaisesta liikkeestä varaosat. Kun olimme toipuneet huviretkestä, siirryimme toiseen laituriin. Siisti, puhdas, betonipintainen pistolaituri, edelleen kylkiinnitykseen. Nyt oli vuorossa jennin alasotto ja etuliikki suoraksi laiturille. Uudessa genoassamme on reivauslatistusta varten kangaskuja etuliikin takana ja sen sisällä täytteenä 14 mm polypropyleeniköysi. Purjeneuloja oli ohjeistanut lisäämään toisen köyden, koska halusin lisää latistusta. Vedimme sinne 2 kpl 12 millistä, toinen aina edellistä vähän lyhyempinä, toisiinsa löyhästi kiinniommeltuina. Täydennän tätä tekstiä Paxoksella, ja tänne seilatessa jo piti rullata. Ensinäkemällä parannusta oli tapahtunut purjeen täyteläisyyteen.
Parga 31.7-1.8.
Nyt on seilattu (ja autettu koneella) kohti pohjoista. Eilenhän se vasta oli, kun päästiin Two Rock Bayhin, joku 20 mailia Prevezasta. Aivan mainio ankkurilahti näin hyvällä, tyynellä, kelillä. Tuuli ei ollut lisinyt, mutta rimpuiltiin tänään Pargaan. Kaupungin itäisin lahti, jossa kävimme kääntymässä, tuntui aika ahtaalta, ja pohjassa näkyi reilusti ruohoa ja isoja kiviä, joko ankkurin pitoa heikentämään tai sitten kokonaan jumittamaan. Koukutimme läntiselle Ormos Valtou-lahdelle hiekkarannan tuntumaan. Kyllähän sitä päivän kesti lentäviä varjoja, patjoja, sohvia ja nojatuoleja ja niiden äänekkäitä hinureita. Parga on maastollisesti ja maisemallisesti, rantoineen, jyrkänteineen, linnakkeineen ja edustan pystysuorine kalliosaarineen aivan huippunäyttävä, mutta näkemys ei ole riittänyt siivoamiseen ja kaunistamiseen monien muiden Kreikan kylien tapaan.