2010-07-27 Preveza | |
2010.07.28 | |
2010.08.11 |
2010-07-27 Preveza
Lefkaksesta lähdettiin yhtenä aamuna. Kanavan ja kääntyvän ponttooniramppisillan, josta liikenne manterelta saarelle kulkee, jälkeen nostimme optimisteina purjeet. Oli siinä alkavan tuulen virettäkin, ajattelin. Osoittautui kyllä tyyntymisen merkeiksi, joten Yanmar laulamaan. Ei koko matkakaan ollut kuin yhdeksän mailia, mutta sain siinä koneajossa reiviköydet mitoitettua uudelle puomille. Yksi syy, ettei jääty kellumaan ja tuulta odottamaan, oli ehtiä työpäivän aikana tutkimaan paatin kuivilleottoa.
Prevezan kaupunkia vastapäätä, vain puolimailisen salmen toisella rannalla, on kolme marinaa rinnakkain Aktionin niemellä. Pari on hieman erilaista, kuin on totuttu. Niissä ei ole lainkaan venepaikkoja vesillä, vain maissa. Kolmas, Cleopatra Marina, uusin kolmesta, käsittää myös sadan paikan vesiosaston, vaikka mainostaakin 1000:tta kuivapaikkaa. Kaikki kolme voivat säilyttää maissa yhteensä lähes pariatuhatta paattia.
Ankkuroimme pohjoisimman kolmesta, Aktio Marinen tuntumaan. Halusin paatin ylös parin tunnin työn ajaksi ja tinkasin tiivistysmassan kuivumiseen lisää. Aktio lupasi 300 €:llä nostaa luiskaltaan hydraulivaunulle päivän viimehommana ja vesille seuraavana aamuna töiden alkaessa. Naapurina jonossa, Preveza Marine, olisi samalla hinnalla pitänyt päivän maissa, eikä kolmas em. Cleopatra jäänyt kuin 50 €:n päähän, kun pudotti ensitarjoustaan reilusti, kuultuaan mitä muilta saisin. Seuraavan päivänä olisi homma kaikille sopinut.
Cleopatra viittasi palveluihinsa ja tiloihinsa sekä tasoonsa. Rakennukset olivatkin kuin parhaassa Country Clubissa, ja travelliftit vaelsivat poskensileillä betonikentillä kaukoohjaajan kävellessä perässä. Suurempi nosturi, 300 tonninen olikin jo näkynyt mailien päähän merelle. Hienoa kyllä oli, mutta en viihtynyt heidän konttorissaankaan lisäviidenkympin edestä.
Aktionin kanssa sovimme maanantai-iltapäivästä. Siellä tuntuikin olevan tärkeää, että kaikki sopii, mitä asiakas haluaa. Siirryimme seuraavana aamuna viettämään railakasta viikonloppua Prevezan rantalaiturin sivutöijäyksessä. Olihan salmen ylikin jo kuulunut musiuikin jytke vielä aamuviideltä edellisenä yönä.
Työt kuitenkin ennen huveja ja niin polkaisimme minipyörillämme taas kiviä katsomaan. Nyt olivat vuorossa Nikopoliksen rauniot.
Epävakaa tilanne Rooman valtakunnassa kärjistyi v. 31 ea taisteluksi Octavianuksen ja Antoniuksen laivastojen välillä näillä vesillä. Antonius oli jo muutenkin hätää kärsimässä Octavianuksen tehokkaampien alusten kynsissä, kun liittolaisensa Cleopatra pakkasikin laukkunsa, luulisin että tässä viereisessä Cleopatra Marinassa, ja pakeni paikalta egyptiläislaivastoineen. Kun Antonius vielä seurasi tyttöystäväänsä jättäen joukkonsa ja laivansa hujan hajan ei Octavianukselle muuta hommaa jäänytkään, kun alkaa rakentaa Nikopolista, Voiton kaupunkia, sotamenestyksensä kunniaksi.
Vaikuttavat olivat muurit vieläkin, vaikka ovatkin myöhempiä koottuja teoksia ja vain viidennes alkuperäisistä. Muutamia kirkkojen raunioita näkyi myös ja erittäin vaikeasti meille löytynyt pieni teatteri, Odeon. Alueen kartassa varsinainen teatteri oli aivan muualla, mutta kielivaikeuksien lisäksi arkeologisesta kartasta puuttui nykytiestö.
Ei se musiikki rannassa sitten niin ”vaikuttavaa” ollut, että olisi kummemmin yöunia haitannut. Puheensorina taisi olla samaa luokkaa, kun sadat ihmiset, nuoret, vanhat, pikkulapset vaelsivat laiturinreunaa ties kuinka myöhään. Tunti pari huuhoiltiin seassa, täysikuun noustessa salmen takaa.
24 h kuivailua
Ennen järjestettiin 24 tunnin risteilyjä. Me pistimme kuivailuksi. Iiris nousi klo 1530 kevyesti päivn viimeisenä veneenä väkivahvan etukuormaajan vetämänä. Niin se luuli, saman tien tuli seuraava asiakas pyytämään vesillelaskua. John, pomo ja konekuski, sanoi, että pistetään teidät pukille ja lasketaan vesille, kun tahdotte, ei lisämaksuja.
Pesimme kevyesti, maaleja säästävästi, pohjaa letkulla ja levangeilla. Sen jälkeen irroitin vanhan anturin pohjasta. Paatin sisäpuolelta irtosi samalla maalia, joten heti vielä maalariksi. Aamulla heti uusi anturi paikalleen, joka ei kummonen homma ollut, mutta johtojen veto! Täpötäyden punkanalusen tarpeelliset ja tarpeettomammat tavarat piti pinota ympäri paattia ennen kuin reitti aukeni. Ja tietysti tavarat takaisin, niinkuin kaikki, melkein, työkalutkin, jotka pienimmässäkin hommassa kulkeutuvat sinne tänne vaikka yhdellä ruuvarilla luulin selviytyväni.
Vesille päästiin aivan tarkkaan vuorokauden kuluttua nostosta. Kaiku pelaa taas, ja tulihan siinä putsausta pohjalle ja potkurillekin.