2010-05-08 ASHKELON, ISRAEL | |
2010.05.08 | |
2010.05.12 |
2010-05-08 ASHKELON, ISRAEL
Kuudennen päivän aamuna kone puksutti keveillä kierroksilla, ja pläkänä öljyisesti aaltoileva Välimeri solisi keulassa. Aiempi kirkas horisontti oli häipynyt autereeseen auringon noustua, ja vasta kolmen mailin etäisyydeltä alkoi Kaanaan maa, Luvattu maa, Palestiina, Israel näkyä. Maalla on ja on ollut monta nimeä, riippuen siitä milloin ja kuka on kertomassa.
Aallonmurtajan rosoinen silhuetti piirtyi eteemme. Pian erottuivat sitä ympäröivät jättimäisiltä näyttävät rakennukset. Niiden porrastetut parvekehyllyt nousivat rantatörmän mukaisesti. Hotelleja, yksityiasuntoja, loma-asuntoja? Ainakin niitä riitti kauas näköpiirin äärestä toiseen jatkuvan hiekkarannan maan puolella.
Tapojeni vastaisesti ilmoitin tulostamme jo pari tuntia ennakkoon, ja saamieni ohjeiden mukaan olin tehnyt sen jopa emaililla muutama päivä aikaisemmin.
Aallonmurtajan päätä kiertäessämme, ajo-ohjeita sateli tiuhaan. Mehän uimme aamukasteessakin 1,7 syväydellä, mutta alle kolmen metrin kaiku näytti, pientä imuruoppaajaa lähestyessämme. Satama toivottaa tervetulleeksi neljän metrin syväyksellä, mutta talvimyrskyt siirtävät hiekkaa marinan aukon tukoksi, ja parhaillaan oli menossa vuosittainen väylän ennalleen ruoppaus.
YSTÄVÄLLINEN, TIUKKA VASTAANOTTO
Pari nuorehkoa miestä siviileissä ottivat narut vastaan tullilaiturissa ja ryhtyivät työhönsä. Toinen meni sisään ja kysyi saako katsella paikkoja, ja osoitteli kaappeja ja laatikoita, joita Riitta aukoili sitä mukaa. Tarkastus ylettyi vain helppoihin oikeisiin säilytyspaikkoihin, eikä lainkaan punkanalusiin sun muihin ”kätköihin”.
Toinen kaveri istumalaatikossa kyseli matkastamme: Kautta kaukorantain edettiin Arabimaihin, ja sitten alkoivatkin kysymykset tihentyä ja tiukentua. Miksi menitte Omaniin? Onko siellä tuttavia? Saitteko minkäänlaista lähetystä tuotavaksi? Omanhan on meikäläisille aivan vakiopysäkki rosvorannikon ylitykseen valmistautumisessa, ja tiesiväthän ”agentit” varmaan tämän. Jemenin ja Egyptin arabit sivuutettiinkin sitten vähin äänin. Kohteliaisuus ja jopa ystävällisyys ei missään vaiheessa edes rakoillut.
Maahantulopoliisin, kaunis nainen, toimistossa jatkettiin. Täytin vain pari paperia ja pari muuta nimikirjoitusta tarvittiin. Neiti/rouva oli kuitenkin koko ajan puhelinyhteydessä johonkin. Heprealta kuulosti ja taisi sananmukaisesti ollakin, mutta usein toistuva Oman ja Finlandia siitäkin kielestä ja ilmeisesti meidän reissumme vaiheista erottuivat. Aika nopeasti homma hoitui ja virkailija tarjoutui olemaan leimaamatta passejamme, ettei mahdollinen seuraava Arabimaamme tyssää rannoilleen pääsyä.
Pari paperia tarvittiin vielä saman talon marinatoimistossa, mutta niin niitä tarvitaan joka paikassa.
ASHKELON Ashkelon marina on suoralle hiekkarannalle aallonmurtajalla suojattu 600 venepaikan satama. Kiinteisiin, tukeviin ja leveisiin, runsaan metrin korkuisiin betonilaitureihin kiinnitytään paalujen välistä ajamalla ja niihin paatin toinen pää kiinnittämällä. Välimeren vuorovesihän on olematon kuten muukin vedenkorkeuden vaihtelu. Marinan hintalistan mukaan maksamme päivässä 13 € vesineen, sähkö mittarin mukaan tai 61 € tai 243 € kuukaudessa. Perusteena on venekoko neliöinä, pituus x leveys, aika oikeudenmukainen laskutapa.
Kuten tulolauseessa kerroin, valtavia hotelli-, asuin- ja loma-asuntokomplekseja on paljon. Ei pelkästään rannan tuntumassa vaan koko kaupunkikuva on massiivisia asuinrakennusryhmiä joka puolella. Talot ovat paljolti aivan uuden näköisiä. Uusiahan ei voi näin paljon kerralla noustakaan, mutta ovat hyväkuntoisia. Ehkä hiekkakiven väri ja pinnoitteen laatu ovat niin hyviä ja hyvin säilyviä, että vanhemmatkin uusilta näyttävät.
Arabian niemimaan ja Punaisenmeren rantojen jälkeen vihreät istutukset ja puistot ovat ihmettä meille. Kyllä ilmasto täälläkin varsin kuiva olla, mutta vettä on ja varaa sekä halua kasteluun enemmän.
Suojateitä ei myöskään olla Aussin jälkeen nähty, puhumattakaan, että joku auto pysähtyisi kadun ylitystämme jopa ennakoimaan. Hienot, monikaistaiset kokoojakadut risteilevät kaupunkia liikenneympyröineen ja TOIMIVINE liikennevaloineen on jo aivan uutta. Liikenneympyröissä on järjestään vahvat siistit metelliaidat ohjaamassa jalankulkijoita ainoastaan suojateiden kohdalle. Keitä jalankulkijoita? Meitä. Muita ei olla vielä nähty kuin torin ja supermarketin läheisyydessä ydinkeskustassa.
Yhden kauppareissun jälkeen en osaa hintatasosta paljon sanoa. On se lähempänä eurooppalaista kuin Egyptiläistä. Ehkä kaikki eivät ole sentään hinnaltaan kymmenkertaisteneet kuten polttoaineet.