2010-05-03 ISMAILIA | |
2010.05.03 | |
2010.05.09 |
2010-05-03 ISMAILIA Suezin kanavasta selviää läpi aika nopeasti, etenkin verrattuna Panamaan, jossa kanavainstanssin joku ratas on järjestänyt jopa yli kuukauden odotuksia veneille. Täällä on aivan normaalia tuloajasta riippuen, että mittaus hoidetaan viimeistään tuloa seuraavana päivänä ja kanavaan pääsee ainakin sitä seuraavana. Jos on hyvin ennakoinut ja ilmoittanut aikeensa etukäteen kaikki järjestyy noin päivässä.
Tiistaina agentit kysyivät emmekö lähtisi keskiviikkona. Emme. No silloin pitikin sitten tulla sotalaiva, jota emme havainneet, mutta lähdöt olisivat tyssänneet. Torstai oli toiveissamme, mutta silloin tulikin ranskalainen fregatti alaspäin.
Perjantaiksi sitten saimme aamuajan 0530. Sitä oli edeltänyt pieni suukopu iltayhdeksältä agentin kanssa, kun vaativat marinamaksua viivytyksestä, vaikka syy oli kanavassa, jonka haaraliike marina on.
Maksettava oli, yhteensä 105 US, eli 21 USD/päivä, kun kiristivät, että luotsia ei muuten tipu.
Kanavamaksumme oli 160 US, eli Iiris oli mitattu tasan 20 BRT:n tilavuuteen. Edellisestä kerrasta oli sentään laihtunut 5 BRT.
Koko lasku agentti, kanava, ja marina teki 373 US ja löpöstä 100 l vielä 90 US päälle. Maksamistani nopeutti vielä se, että viisumeita ei oltu laskutettu.
Luotsit alkoivat tulla jo neljän jälkeen yksitellen Calcalin kuljettamina. Kellot oli siirretty yöllä kesäaikaan, ja siksi hommat alkoivat vielä suunniteltua vauhdikkaammin. Kuusi luotsia tuli ja kuusi paattia painuivat kanavaan harvassa jonossa. Meille seitsemännelle ei enää riittänyt. Calcal huokaili ja kertoi, että koko eilisen päivän olivat agentit puhuneet kuudesta luotsista ja hän aina korjasi ”seitsemän”. Ehkä keskimääräine arabiagentti tosiaan osaa laskea vain kuuteen, ajattelin, mutta ei osaa niinkuin suomalainen merimies: ”one more” siihen päälle.
Calcal yritti ja soitteli kaikki kännykkänsä numerot. Harva vastasi klo 0500 sapattiaamuna. Melko varmoja olimme, että tänne emme jää ikuisesti, mutta emme uskoneet enää siihen päivään. PÄIVÄN TAPAHTUMAT Rupesin taljaamaan (merimieskieltä=tally=laskea lastia) laivakonvoita. Siihen olin jo keskittynyt monena päivänä muistilapuin, kameroin ja kiikarein varustettuna, kuin urheilukilpailun seuraamiseen. Suezissa pohjoiseen suuntautuva saattue sivuuttaa klo 0530-1000 ja eteläänpäin 1400-1700.
Kussakin saattueessa valui n.8:aa solmua runsaat parikymmentä laivaa, kuulema jopa vain noin puolet aikaisemmasta laskusuhdanteen takia.
Usein ensin ilmestyi 1-2 risteilyalusta, edellisenä aamuna muuten suomalaisvalmisteinen jättiläinen, viimeistä edellistä sarjaa. Ja pari päivää aikaisemmin oli mennyt Aida-laiva.
Mukava tapaus siihenkin liittyi: Riitta huhuili Sisua radiolla. Ja suomen kielestä hämmästynyt perämies Risto Sipiläinen vastasi Aidalta L’Adabian satamasta ja kertoi, että tulevat huomenna kanavaan matkallaan ensin Välimerelle ja kesäksi Pohjolaan. Terveisiä vaan!
Seuraavina tuli kymmenkunta konttilaivaa, maailman mahtavia kaikki, yli 300- metrisiä, suuret yhtiöt edustettuina Märsk, MSC, Evergreen, Hapag, China SL, OOCL ja muutama päälle, joissa lyhennyksen konsonantit jo sotkeutuvat kaikkin muihin.
Jono, mailin etäisyyksin, jatkui muutamalla bulkkerilla (irtolastilaiva) joukossa yli 15:n metrin syväyksiä, ja tankkereita yhtä syvässäkulkevia (kanavamax 18 m). Aivan jättejä olivat myös muutamat kaasulaivat, joita oli myös joka konvoissa. Niiden kuorma on sen verran vauhdikasta vahinkotapauksessa, että niitä kutakin seurasi aina kaksi hinaajaa.
Sen kokoisia ruuhia, joissa nuorena leipäni tienasin, ja joilla pääosa Suomen viennistä ja tuonnista 40 vuotta sitten hoidettiin, saattoi kulkea saattueessa 1-2 kpl.
Puhumattakaan jäänmurtajista: Suomalainen monitoimisellainen tuli kyllä Panaman kanavasta joulun 2007 tienoissa, ja poismyyty Hanse takavuosina oli matkalla tästä läpi. Kuulin silloin, että se joutui tulipalon uhriksi Välimerellä. En tiedä vieläkö kanavaan kykeni.
LUOTSI AHMED ei kovin ahne Yhtäkkiä kello 1000 Calcal kiikutti meille miestä. Kannelle kiipesi iso hyvinvoipa luotsi. Ahmed valitteli, että on aivan nukuksissa, herätettynä lepovuoroltaan. Käsitin, että hän ei ollut nukkunut pommiin, vaan hälytetty hätiin.
Tällä myöhemmällä lähdöllä oli puolensa, ja oli se myös se normaali aika veneiden lähteä saattueen perään. Vuorovesivirta kääntyi myötäiseksi kymmenen minuutin kuluttua liikenteeseen pääsystämme. Ei aikaakaan, kun laskettelimme 7 solmua ja myöhemmin parituntisen yli 8,5 solmua. Koneemme pyöri lähellä 6 solmun kierroksia.
Ahmed oli miellyttävä mies. Kanavahinaajan kippari, juuri sellaisen, joka paimentaa mm. suuria kaasutankkereita, ja niinmuodoin selvästi ammattimies. Englantikin sujui, joten sain vastaukset ainakin pari tuntia yhtäperää laukomiini kysymyksiin. Työolot? Hinaajien ja luotsien määrät? Asukasluvut, kanavan syvyydet, liikennemäärät?
Perhesuhteet?
Tyvenenä lepäävälle Isolle Katkerojärvelle, josta eteläkonvoin viimeiset puksuttelivat kohti Punaistamerta, tultuamme, virtaus lähes loppui, mutta alle seitsemän tunnin kiinnitimme Timsah-järvellä, kanavan puolivälissä, Ismailian marinaan. Mukava mies Ahmed ei kuitenkaan tyytynyt vanhaan 10 US lisäpalkkioonsa, vaan vaati ja sai kympin lisää. Onhan se inflaatio täälläkin. CHIMU LÄHTEE Chimu,aamuaikaisin lähteneenä, oli yhden veneen päässä, ja isolla koneellaan hyvin vastamäenkin selvittänyt. Välissämme oleva sveitsiläinen sen sijaan oli kuulema tullut vasta vähän ennen meitä, vaikka oli aamulla ensimmäisenä liikkeelle ponkaissut.
Sen verran oli maailma muuttunut, että nekin veneet, kaikki muut meidän päivän, jotka jatkavat seuraavana aamuna tulivat laituriin laskutettaviksi 21 USD yöstä. Ennen hetijatkavat jäivät aina ankkuriin Pursiseuran edustalle. Chimun kanssa oli jo muutamat jäähyväiset vietetty. Vietettiin yhdet lisää vappuaaton siivellä, ja aamukuudelta sitä jo vietiinkin kohti Välimerta ja Turkkia. Chimu ei, Timon työelämään kiirehtimisen takia, saa tällä erää pallonkiertoaan täyteen. Cascaisiin pitäisi päästä. Ensi vuonna sitten.
Kaksi ja puoli vuotta on yhdessä seilattu Trinidadin joulusta 2007 asti. Aina ei oltu toistemme näkyvissä, vaan joskus tiemme erosivat viikoiksikin. Sen kotoisempaa oli taas palata samaan satamaan.
Monenlaisia kokemuksia yhdessä nauroimme, jännitimme tai jopa pelkäsimme, itkukaan ei ollut kaukana. Positiivisiä ne kuitenkin olivat pääosin, vaikka joissain oli porukallakin kestämistä. Nyt niitäkin kelpaa muistella. ÖLJYÄ ETSIMÄSSÄ Sarjassamme öljyä etsimässä kerroin aiemmin kuinka sitä löytyi Safagassa.
Kymmeniä poratorneja, osassa ikuinen tuli huipussaan, sivuutettuamme ja täysiä tankkilaivoja väisteltyämme saavuimme vihdoin Ismailian satamaan.
Kävelimme kanisterit, 2x25 l, käsissämme sataman portille. Merisotilas kiikutti passime ikäiselleni siviilille puun taakse. Tämä viittasi luokseen ja näytti vielä tyhjiä kannuja, Öljyä? Joo. Merisotilas tulkkasi 14 £E. Kuka nyt 14:ää pyytäisi. Tietysti se pyytää 40. Tingin, että teemme 3 reisua, ja annoin 20 Egyptin puntaa, vähän alle 3 €.
Kävelimme ekalle huoltamolle puoli kilsaa. Ei öljyä. Pirssiin. Seuraavakin, toinen, Mobil-huoltamo kilometrin päässä vastasi kuskin gas-kykymykseen kieltävästi. Sekä solar Indonesiassa käyttty sana että tuo gas, joka tuli huoltamon gasoil-kyltistä näkyi kelpaavan. Eipä hätää, kolmannelle huoltamolle muutaman kilometrin päässä ajaessamme, sivuutimme aika suuren huoltamon. Kun viittasin, kuski sanoi: likaista, vettä. Ok. Ei ollut dieseliä kolmannellakaan, mutta vielä ajettiin ”vesiaseman” ohi poikkeamatta. Ehkä runsaan vartin kurvailun, joka loppupäästään jo oli suoraa ohikulkutietä, kaarsimme Caltexille. Lientä mahtui kannuihin yht. 44,5 litraa hintaan 1,1 £E/l eli 0,15 €/l. Innostuin kysymään olisiko tyhjiä kannuja, mutta ei.
Parissakymmenessä minuutissa palasimme rantaan ja ihme kyllä pirssimme pääsi läpi portistakin. Tunnin kurvailu taksilla maksoi 20 £E. Saman kuin portin lahjus 2,7 €, ilman mittareita tai etukäteistä sopimusta.
Jostakusta, meistäkin, olisi alkanut tuntua, että ei tästä mitään tule, mutta kuski, nuori mies, otti öljyn etsimisen iisisti, ei kertaakaan voivotellut tai tai ihmetellyt. Tämähän on jokapäiväistä elämää Egyptissä! Meille melkein sama oli tapahtunut täällä seitsemän vuotta sitten, ja siksi otin yhdeksän kertaa kalliimpaa ainetta jo Suezissa.
Jännän kokemuksen lisäksi löpö pirsseineen ja lahjuksineen maksoi kuitenkin Ismailiassa vain 0,28 €/l, mutta en suosittele öljynetsintää heikkohermoisille, enkä varsinaisesti sen puutteessa oleville.
JA EVÄSTÄ Aamusta olimme lähteneet kylälle eväitä etsimään. Melko tarkkaan olivat seitsemän vuotta pyyhkineet Ismailian muisteistamme. Yksi moderni, eurooppalaistasoinen marketti oli ollut lähistöllä. Nimestä ja suunnasta ei ollut muistikuvaa. Kävelimme aika lenkin kysellen ”suurta supermarkettia”, sillä jokainen kivijalkakauppa muuten nimeen vastaa.
Sananmukaisesti lenkin jälkeen, palasimme jäljillemme, mieshenkilö vastasi kysymykseen ”Metro, tuohon suuntaan ei kaukana”. Vielä kyseltiin usealta, vaikka suunta jo oli selvillä. Tosi moni, meitä muuten oli lähtenyt saattamaan, vaikka epäilimme, että joka kerta auttamishalu oli ylittänyt vastaavan tiedon. Metro löytyi entisellään. Yhtä siistinä, nyt aula hedelmäasetelmin koristeltuna, automaattiliukuoven sisäpuolella. Kun olimme saaneet korin täyteen, Omariksi esitellyt ”kauppias” kysyi olemmeko veneeltä, jos, niin eväiden ja itsemme kotiinkuljetus pelaa. Lisäsimme vielä Suzuki mini-mini-bussin kuormaa.