2009-12-18 Kuah, Langkawi | |
2009.12.18 | |
2010.04.13 |
2009-12-18 Kuah Langkawi
Marinaelämämme on kehittynyt entisestään. Jonna kytki Melakasta ostamamme uuden töpselin. Kun saamme siihen aikanaan sopivan paksuisen kaapelin, tulee veneen kiinnitys hoidettua samalla.
Marinaa ja murinaa, edellinen tarkoittaa, että marinaelämämme jatkuu, ja jälkimmäinen, että Langkawin ja mantereen, Pinangin ja Payar-saarten väliset katamaraanit ja muut pika-alukset sekä etenkin vanhan tyylin, linja-auton muotoiset ja paksuiset, mutta pari-kolme kertaa pidemmät vesibussit murisuttavat dieseleitään koko valoisan ajan. Lähtöjä ja tuloja on varmaan kymmeniä päivässä, ja paattien aallot täälläkin keinuttavat aika-ajoin. Mitään suurempaa haittaa emme siitä pode.
Vilkas lauttaranta on taas aivan vieressä.
Jos ovat venemäärät lisääntyneet vielä enemmän kuin aikaisemmin arvioin, niin on turistienkin tunku tälle saarelle. Lentokentästä en tiedä, mutta lauttarantamme muurahaispesänä kuhiseva porukka on melkein poikkeuksetta aasialaista, mukana paljon malesialaista kotimaanmatkailua.
Porukkamme virittäytymässä Jonnan ja Timon läksiäisillalliseen.
Meilläkin matkaillaan. Vieraamme Jonna ja Timo ottivat ja lähtivät eilen. Lensivät aluksi pariksi päiväksi Kuala Lumpuriin verryttelemään jäseniään parin viikon kovan purjehduksen jälkeen. Ehkä täkäläisen pääkaupungin jäähdytetyt ostosparatiisit totuttelevat heitä edessä olevaan. Päivälämpötilamme ero jo Etelä-Suomeen on ollut viime päivinä 50 astetta.
Me aloitimme Iiriksen virittämisen seuraavaan charteriin. Ensin vetäisin keulasta, saunasta ilman kiuasta, ulos kolme polkupyörää. Omasta, 19 vuotta ahkerasti palvelleesta Di Blasista irroitin vain yhden vaihtajan ohjausrattaan ja muovivanteiset pyörät, lopun hylkäsin roskikseen. Tuo sama vaihteistoratas oli loppuunkuluttuaan syynä Riitan samat mutkat poljetun Di Blasin jämähtämiseen Darwinin lähtöpäivänä. Riitan pyörä toimii nyt, mutta yhdessä pyöräillessämme hän ei sillä polje vaan ruosteisella, täysikokoisella, kiinalaisella maastopyörällä, joka jäi poistohinnoittelun takia mukaamme Portugalin Cascaisten Jumbosta.
Pyörävarastoa pehmentämässä
Samalla, kun minä ähelsin rasvaisten rattaiden kanssa, Riitta teki tuosta mainitusta, tyhjennetystä keulavarastosta kahden lapsen makuuhytin.
Kuahiin tutustuminen on vielä edessä. Vasta lauttarannan läpi on kävelty lähimpään ostoskeskukseen. Terminaalia on laajennettu ja uudistettu kovasti, ja ostoskeskus, joka seiniltään taitaa olla entisellään on saanut kaikki ennen tyhjät hallinsa ja aulansa liikkeitä täyteen. Supermarket oli vaatimaton entisensä. Hengissä senkin antimilla pysynee. Tai saa nähdä? Tämä on verovapaa saari ja oluen hinta ainakin putosi kerralla neljännekseen aikaisemmasta. Ja tropiikissa hikoillessaan on pakko juoda reilusti - vesi on parasta.
Tein minä sentään koeajon pyörällä. Katselin vanhoja ja uusia paikkoja. Viimemainituista näkyvin on mangroverantojen raivaus ja muuttaminen isojen talojen rantakortteliksi. En oikein saanut selvää mitä taloissa tapahtuu. Ravintoloita on tietysti. Jotain kauppaakin käydään, mutta osa taitaa olla tyhjillään.
Saman täytön jatkeeksi on rakennettu venelaituri. Siitä lähtee osa kiertoajelu/kalastus/sukellus-paateista, ja siihen liittyy muutama venepaikka ja jollalaituri. Todellista edistystä ankkuriveneille. Aku Ankka-niminen vene oli laituriin kiinnitettynä. Tapasin sen kipparin Glenn Hornen ensi kertaa. Jo vuosia olemme kuulleet kyseisestä veneestä tuttavien, tuttavien tuttavien ja lehtienkin sivuilta. Ei sinänsä ihme, sillä Erja, jota emme vielä ole tavanneet ja Glenn ovat seilailleet maailman meriä jo 80-luvulta asti.
Kanadalainen Glenn Horne ja amerikkalainen Erja Vasumäki purjeneulomonsa ovella.
Satamamme on melkein täynnä, kapasiteetti 200 paattia, mutta päivittäistä vaihtoa tapahtuu jatkuvasti. Mielenkiintoisia matkaveneitä on ja muutamia kilpureitakin odottamassa tammikuun Raja Muda-kilpailua.
Moottoriveneitäkin on muutamia. Anna on 66-metrinen, melkein tuliterä Feadship. Karma on vähän pienempi. Liekö omistajilla vielä joulunaluskiireitä, kun eivät ole lehahtaneet koptereillaan seuran terassille.
Feadshipin kiiltoa
Karma oli paljon työvenemäisempi. Lelutkin taivasalla.