Marovo-Laguuni | |
2009.06.25 | |
2010.04.13 |
Lentokenttäretken jälkeen vedimme Chimun kanssa koukut ylös klo 1500, ja aloimme putputtaa täysin pläkässä. Matkaa Marovo-laguunin Mbili Passiin oli runsaat 70 mailia. Hämmästyttävästi kolmen tunnin koneilun jälkeen tuuli virisi lounaasta. Sen suunta ei ollut tyypillinen seudulle ja vuodenajalle, mutta sopi meidän n.290-kurssillemme. Muutaman pimeän tunnin sain ulkoiluttaa genaakkeriakin ennen aamutyventä, mutta silloin oltiin jo maiden tuntumassa.
Maisemien kauneutta en tässä osaa aina kehua, mutta ei niissä useimmiten vikaa löydy. Ei nytkään. Mbili-saaren kylän bambumajat kookos tai pandanuskattoineen jäivät vasemmalle. Edessä ja oikealla piirtyi pienten saarten ryhmä. Niiden välistä löytyi Mbili Pass, ja kaken yllä kohosi Vangunu, kilometrinen sammunut tulivuori. Passissa piti olla vettä enimmillään runsaat viisi metriä. Aamun kirkkaassa valossa nämä ajettavatkin matalikot erottuivat selvästi turkooseina muuten tummasta syvästä vedestä. Kerroimme vhf:tse perässä tulevalle Chimulle matalimmat ylitykset.
Ketju mutkalla
Koska meriveden lämpö oli 32 astetta, ja alkanut päivä lupaili ilmalle selvästi enemmin, valitsimme ankkuripaikaksi pienen Tingohese-saaren matalikon laguunin keskeltä, toivoen, että tuulenhenki päivällä hieman viilentäisi. Illansuussa etenkin koneajon jälkeen, jota tuntuu riittävän, lämpötila veneen sisällä on 34-38 astetta. Yöhön mennessä lämpö laskee sisällä useimmiten juuri alle kolmenkympin. Lähes kaiken aikaa meillä puhaltaa kolme pientä laitepuhallinta, pari punkkaan tai salonkiin tarpeen mukaan. Ilman niitä olisi kestämistä. Toinen syy avoimeen ankkurointiin oli välttää Mbili-saaren varsin innokkaita puukaiverrusten tekijöitä/kauppaajia. Kolmen mailin melomisesta huolimatta kanootteja oli pian ympärillämme kahdeksan kappaletta, kussakin kauppamiehiä 1-3. Ennakkotiedot, joiden mukaan kauppiaat melovat vaikka 10 mailia ja vaivaavt päivätolkulla, olivat taas liioiteltuja. Varsin pian vieraillemme selvisi, että emme olleet kiinnostuneita heidän kaiverruksistaan. Sen sijaan molemmat osapuolet olimme kiinnostuneita toistemme elämästä. Keskustelut olivatkin varsin mielenkiintoisia. Joitain hedelmiä ja juotavia kookoksia kyllä ostimme, ja annoin pyydettäessä muutamia hiekkapaperiarkkeja sekä parit silmälasit.
Seuraavana päivänä ketjumme oli juuttunut korallin alle. Seitsemän metrin vedessä olisi ollut helppo snorklaten selvittää ketjun reitti, mutta meitä oli peloteltu krokotiileillä, joten laskimme jollan veteen ja pyllistelimme vuorotellen pää vedessä sukelluslaseinemme. Liekö sitten parempi, että peto vie pään saman tien? Irtosi, saimme kertoa Chimulle, joka hiljaa valumalla, odotti tilanteen selviämistä mailin päässä.
Lilihina ja TelinaKymmenen mailin koneilun jälkeen, alle parin metrin täysmyötäisessähän ei pitkälle purjein pääse, pistimme taas koukut aiemmasta syystä Lilihina-saaren ”tuulen” puolelle, vaikka oikea ankkuripaikka olisi Telinan ”suojassa”. Kyllä pientä viriä saimmekin. Saimme myös kauppamiehiä, runsaasti. Aikaisempaan tapaan pidättäydyimme keskustelupuolella. Annoimme joitain pikkuesineitä ja ostimme hedelmiä.
Saimme myös kauppamiehiä,runsaasti.
Juhannuksen aatonaattoa vietimme menemällä Chimun jollalla läheiseen Telinasaareen. Carvings, carvings, katselimme niitä puolipakolla muutamissa taloissa. Hienoja kyllä, jos sellaisia haluaa, mutta pieneen veneeseen matkamuistoja mahtuu vähän tai pieniä. Kirkonmäeltä meidät vei kotiinsa ja tietenkin kaiverruksia katsomaan toisen maailmansodan veteraani. Kertoi olleensa 13-vuotias ja muistavansa lentokoneet, pommit ja paukut. Laskutoimituksella iäksi tuli n. 80 v. Hoikasta olemuksesta, valkoisesta hammasrivistä ja äärimmäisen nopeista liikkeistä olisi arvioinut reilusti nuoremmaksi.
Kylällä kertoivat, että sveitsiläinen Hans asuu vastapäätä mantereella ja rakentaa katamaraania, mastoa ei kuulema vielä ollut. Suhteutettuna, puolen mailin päässä ja pääsaaren Vangunun rannassa. Hans J. Beldi otti meidät vastaan, koska jo olimme kuistilla. Muutenkin. Keitti kahvit ja kertoi saksaksi, olihan meistäkin yksi Hampurista ja toinen melkein, kymmenestä Salomonin vuodestaan, paikallinen vaimo ja muutama lapsi omia ja vieraita. Katamaraani istui rantapenkalla keula menosuuntaan varsin valmiin näköisenä. Rahat olivat kuulema kuitenkin loppuneet, ja malli salomonilaisille, kuinka matkailua hoidetaan, antaa odottaa.
Hansin katti valmiina, sitten joskus.
Uepi ResortLähdimme kohti Uepi Resortia, samannimisellä ulkoriutan saarella. Puolet matkasta n. neljä mailia oli mittaamatonta vettä, mutta uskoimme, että veden kirkkaus kertoisi meille kuljettavan reitin.
Väylän kohdassa, josta poikkesimme kohteeseemme, kiipesin alasaalingille. Mukaani otin käsi-vhf:n, jolla luettelin perässä tulevalle Chimulle havainnoistani. Sieltä Timo puolestaan kertoi miten Tsunamis-kartta seudun kuvasi so. saaret, ja mihin olisi hyvä pyrkiä. Riitta seurasi kaikuluodin näyttöä, ohjasi autopilotilla ja sääteli koneen käyntiä alaspäin huutelemieni ohjeitten mukaan. Koneen käyntiäänen ja aurinkosuojien aiheuttamien kuulemisvaikeuksien takia olisi, ehkä pitänyt tähänkin käyttää radiota, mutta en halunnut sitä lisäpulinaa. Pulinaa? Meillä on jo pari viikkoa, yötä päivää ollut vhf kutosella, eikä sieltä ole muuta kuulunut kuin Chimun meille kertomat jutut. Kurssimme oli n.45 astetta auringosta, joten mollikan puolelle en nähnyt kauas toiselle, johon emme olleet menossa paremmin. Yli 20-metrinen vesi oli tummaa. Mataloittuessa vaaleni. Pian huomasimme, että, koska en näe auringon suunnan takia kovin kauas, meidän oli helpompaa pitää kurssi ja päästellä korallien yli. Samalla havaitsimme, että harvoin pohja nousi edes viiteen metriin, joten hölläsimme vaan kaasun matalien ylityksissä.
Tämä tervehdys sentään saatiin.
Uepi Resortin, tusina bungalovia ja 30 petipaikkaa, paikka oli ilmiömäinen passin (riutan kapea aukko) suulla. Toisella puolella kilometrien syvyinen aava valtameri ja toisella turkoosi, leppeä laguuni. Meille resortti oli pettymys. Saavuimme juhannusaattona ja ajattelimme saavamme vaikka illallisen. Johtajan tervehdys oli kuitenkin, että paikka on täysi. Ehkä maanantaina voisi jotain järjestyä. Viileät oluet sentään saimme. Parempi johtaja olisi toivottanut meidät tervetulleiksi, ja sitten luovinut jonkinlaisen ratkaisun, sillä paikka oli laaja kuin pieni kylä, niin että tuskin näimme ainoatakaan asiakasta.
Uepista jäi kuitenkin positiivinen, unohtumaton muisto, snorklatessamme resortin edustalla. Jos Suvarovilla olimme uineet haiden, ehkä 4-5 näkyvissä yhtäaikaa, kanssa, niin nyt meni kirkkaasti paremmaksi. Vähintään parikymmentä mustatäplähaita, joukossa joku harmaahai, lipui arvokkaasti ympärillämme, sivuilla tai allamme.
Suurin osa lienee ollut n. 1,5 metrisiä, mutta kun suurimmat niistä lähestyivät silmätysten leveinä, litteähköinä torpeedoina, väittäisin niitä melkein parimetrisiksi.
SotamuistojaPaluu Marovon väylälle sujui menomatkan tavoin. Nyt aurinko oli takana, mutta peilityven merenpinta heijasteli taivasta ja näin korallivyöhykkeet liian myöhään väistettäviksi. Siis yli taas vauhtia hiljentämällä. Loppumatkasta tuulenvirit vedenpinnalla paransivat tilannetta. Runsaat kymmenen mailia putputettuamme saavuimme Seghen lentokentän niemeen ja ankkuroimme kiitoradan päähän. Ystävämme David Chown NZ, purjehti nämä vedet vuotta aiemmin ja hänen matkakirjeistään ammensin tietoa. Dave oli erikoistunut sotatapahtumiin, jäämistön sijainteihin, merkkeihin, malleihin, tekniikkaan. Hän myös etsi ja luetteloi havaintonsa. Hänen mukaansa amerikkalaiset olivat rakentaneet Seghen kentän kolme tuntia yli kymmenessä päivässä vuionna 1943. Kävimme porukalla snorklaamassa kaksimoottorisen P 38 Lightning-hävittäjäkoneen hylyn. Viiden metrin syvyydessä se oli selvästi näkyvissä. Hoikat kaksoisrungot moottorit keuloissaan ja niiden välissä siiven yhdistämänä ohjaamo, sekä perässä runkoja yhdistävä korkeusvakaaja, takasiipi. Dave oli sukeltaessaan nähnyt vielä tarkemmin. Tykki oli viety, mutta ammusvyöt, melkein käyttökunnossa, olivat paikoillaan. Hän oli samalla sukeltanut viereisen Dountless syöksypommittajan, joka makaa selällään 12 metrissä 500 paunan pommi edelleen kiinnikkeissään.
Elämää ja elektroniikkaaDave’hän se kertoi, että Navionicsin karttatiedot täsmäävät täällä, mutta C-map on hukassa. Tsunamiksemme näyttävät oikein MaxSean lat. heittää n. 0,8 mailia etelään. Kun kaikki pelaa muutamalla näppäimellä, mikseivät viisaat voi mokomaa korjata. Ihmettä riittää muutenkin elektroniikassa. Aucklandissa sukulaisemme kytkivät Tsunamiksen gps:ään. En sitä käyttänyt, kun ei tietokoneeseen sähkö riitä pitkän päälle. Joskus kokeilin. Whangareissa ammattilainen asensi MaxSean. Ei saanut kytkettyä gps:ään. Yhtenä iltana kokeilin. Ensin ei toiminut mikään, mutta sitten hämmästyksekseni MaxSea kytkeytyi. Se nyt valitettavasti näyttää vikaan täällä. Mutta Tsunamista en enää saa toimimaan gps:llä. Sokea kana löysi jyvän, mutta kadotti toisen.