4.3.2009 Dockland 5-telakalla | |
2009.03.04 | |
2010.04.13 |
Viime lauantaina Riitta lähti Lappalaisen Matin kanssa Dargavilleen, n. 55 km suuntaansa, maatalousnäyttelyyn. Yöllä alkanut sademyrä oli kuitenkin saanut viranomaiset sulkemaan näyttelyn. Tuiverruksessa oli jo lennellyt talojen kattoja, joten voipi olla, että lentonäytös olisi teltoistakin tullut.
Matka sinällään oli ollut mielenkiintoinen: Poliisit olivat pysäyttäneet parivaljakon, ja Matti oli tuuminut: Pahus, kun en huomannut 50:n rajoitusta. Saattoi olla vähän yli. Poliisi kuitenkin sakotti liian hitaasta, jonoja muodostavasta ajosta. Ilmiantokin oli kuulema soitettu.
Tie oli sataselle rajoitettu, ilmeisesti pollun mielestä myös pakolla pidettäväksi. Riitan tulkinnan mukaan tie oli mutkainen ja sateiden jäljiltä märkä, eikä Matin vanha paku varmaan olisi ollut vesiliirroissa parhaimmillaan. Mutta asioilla on aina vähintään kaksi puolta: se oikea ja tässä tapauksessa tinanapin määräämä.
Edelläkerrottuun ei millään lailla liity, paitsi, että sattui samalla retkellä, se, että vähän myöhemmin Matin pakun lampunlasit kilisivät asfaltille, kun sankarimatkailijoittemme eteen ryntäsi tiepuolesta toinen kulkuneuvo. Nyt virkavalta katsoi eteen kiilanneen syylliseksi.
Matin Toyota vielä silmät kirkkaina
Sen vähän, mitä tiedän liikennekulttuurista täällä, niin vauhti on valttia. Autot ovat suuria ja voimakkaita ja meno reteää niin kauan kuin tiellä pysytään. Kuolonkolarit ovat tosin vähentyneet, mutta metsähallituksen tontille näitä kiitäjiä kyllä päätyy.
Juuri tuon kyseisen päivän lehti varoitti sateen liukastamista teistä ja painotti erityisesti, että nopeusrajoitus ei ole tavoite tai miniminopeus.
Nyt on harjoiteltu telakalla oloa viitisen päivääTuona samana päivänä vedin potkuriakselin ulos. Syy: akseli ei pyöri kevyesti seilatessa, niin kuin sen kuuluisi. Keveillä keleillä oli ainakin solmu hukassa potkurijarrutuksen takia, eikä nousukulmasta enää kannattanut puhuakaan. Olihan se siinä kuivilla alkuunkin tiukka, mutta saatuani sen perälaakerin verran liikahtamaan se oli kuin jumissa. Rikasin propellin ja skegin väliin muutamakertaisen köyden ja sitä Riitan, kapulaa kiertämällä, kiristäessä, homma onnistui.
Akseli oli perälaakerin sisäpuolelta korallin, kiven, kuin millin paksuisen sementin, ympäröimä. Kerrostuma irtosi helposti jo vasaran sivulla työntämällä. Selvisipä, että jäykkyys ei ollut Aquadrivessa, jota Papeeten remonttimiehet pitivät mahdollisena, vaan ehkä töhnän takia epäkelpo vesivoitelu perälaakerissa.
Pyhänä kävimme osin pyörillä ja osamatkan kävellen Whangarei-putouksilla. Paikka oli aurinkoisella ilmalla vähintään yhtä hieno, kuin jo viime vuoden puolella täydessä sateessa rämmittynä. Paluumatkalla kävimme jututtamassa Riverside Marinassa juuri Etelä-Saaren matkalta kotiutuneita Marjaa ja Axelia Tuuliveillä.
Eräänä yönä kuulin tikapuiden helähdyksiä kyljellämme, sitten tassutusta kannella. Kyllä on äänekäs kissanpoika. Niitä naapuriveneen tytöt maanittelevat päivällä autojen alta ja muista koloista. Rohkaisin luontoni. Heti ikkunasta näin pienen kengurun lailla istuvan elukan kannella. Kansivalot päälle ja hirviötä jahtaamaan. Metrin päähän päästi, ja Riitan tullessa vastaan toista puolta, peto loikkasi keulasta runsaat kolme metriä alas maahan ja kontin alle lymyämään.
Tuontielukka opossumi ei uhkaa purjehtijaa, mutta varusteista ei tiedä, sillä sähkötolpatkin pitää täällä pellittää, muuten ne voivat syödä eristeet ja pimentää vaikka valtakunnan.
Maanantaina jatkoimme puhallusvalmisteluja, vehkeiden irroituksia ja suojauksia. Siirsimme myös osan maallisesta omaisuudestamme saunasta (ilman kiuasta) ja muualtakin siirtolavalle, jonka Doug sitte trukilla siirsi konttiin. Varotoimi, siltä varalta, että erinäisissä sisätöissä kamaa olisi vähemmin siirreltäväksi paikasta toiseen ja takaisin.
Eilen, tiistaina meidät siirrettiin Rudolphsin tontille ja pohjan puhallus alkoi. Waynen suosituksesta meininki on jättää vanhaa epoksia sinne mistä se ei suosiolla irtoa. Eka koitos meni uusiksi. Wayne kävi näyttämässä ja merkkaamassa paikkoja uuteen yritykseen. Puhaltaja SoiSoilla olisi vielä ollut halua maalata ensimmäinen epoksikin saman tien, mutta pomo-Wayne siirsi seuraavaan päivään. Kyllähän ammattimiehet tietää, vai?
Heti alkuun ihmettelin, kun Soi Soi kurotteli käsi aivan pystyssä, yrittäen ylettää puhaltamaan vesilinjasta alaspäin. Sanoin apumiehelle, joka sääteli veden hiekan ja ilman suhteita: Eikö SoiSoilla pitäisi olla joku koroke, kun homma näyttää niin vaikealta. Apuri kantoikin kölitukipölkyn hollille, mutta puhaltaja naamareissaan ja haarniskassaan sai aina itse keikkuvan korokkeensa työn edistyessä siirtää. Kun Wayne pisti puhalluksen uusiksi, ei taaskaan ollut koroketta hollilla. Hän näytti matalaa metallipukkia viressä. Soisoi rupesi kokoamaan alumiinitelinettä huonolla menestyksellä. Osoitin paikkaa, josta puuttui sokkatappi. Joo se on hävinnyt, sanoi Soisoi, ja teline romahti taas.
Pomo-omistaja Wayneen piti raahata teräspukki paikalle ja vielä lankku siihen. Kyllähän ne ammattimiehet tietää, vai?
Viime yönä jo sade ja mastoa tutisuttava myrä taas alkoi. Tänään iltapäivällä oli tarkoitus jatkaa hiekkapuhallusharjoituksia, mutta ei onnannut. Loppuviikoksi on luvattu vielä huonompaa. Täytyy satsata muihin hommiin ja toivoa, että vielä eivät alkaisi Matin viime vuonna kokemat viiden viikon yhtämittäiset sateet.