13.2.2009 Perjantai 13. päivä | |
2009.02.17 | |
2010.04.13 |
Perjantai 13. päivä ei ole suosittu lentopäivä. Meidän miehistömme, Jonna ja Timo, Lähtivät Aucklandin kentälle tasan 0600. Heillä ei tainnut niin olla, mutta toisaalta kuulimme, että lentohinnat kyseisenä päivänä olivat olleet halvemmat. Tekstiviestejä seuraten matka H:kiin asti sujui aikataulussa.
Vieraamme jo saivat pari sadekuuroa ennen lähtöään. Muuten olisikin jäänyt liian helteinen kuva, sillä niihin kuuroihin päättyi tällä kertaa vuosisadan hellejakso Aucklandissa, 32,4 astetta, kuuminta 107:ään vuoteen. Eteläsaarella ylsivät 38:aan.
Meille keli vielä kylmeni, kun menimme seuraamaan Louis Vuitton kisojen sivutapahtumaa O’pen Bic kisaa Viaduct Harbourin altaassa. Tietysti muistelimme omien lastemme optiaikaa hyisillä vesillä huurteisina aamuina. Nämä eivät olleet huomanneet sään kylmenemistä tai sitten eivät muutenkaan pue lämpimästi so. märkä- tai kuivapukuja. Vihaisissa puuskissa kaatumisia oli kymmeniä. Aktiivinen toiminta ja nuori elimistö sentään pitivät kaikki radalla, mutta kyllä nuortenkin hampaat kalisivat jälkikäteen.
Maailman parhaat purjehtijat ottivat mittaa toisistaan iltapäivällä AC-veneillä. Päivän ainoassa varsinaisessa LV-kamppailussa Alinghi päihitti Kiwi-joukkueen.
Launtai alkoi sateisena ja kylmänä 15 astetta. Juuri, kun olimme älynneet poistaa täkit pussilakanoista helteen takia aloimme palella öisin ja etsiä taas lisäpeitteitä.
Kuuntelimme paikallisradiolähetystä. Uusi-Seelanti voitti aamun eka lähdön. Sama paatti kuului voittavan toisenkin startin. Kun kiwit johtivat parin legin jälkeen kolmattakin, vihonviimeistä finaalia, puimme pikaisesti ja lämpimästi ja kävelimme reippaasti Viaduct Harbouriin. Aurinko jo paistoi kerääntyneeseen väkijoukkoon, ja kysymättä näki ja kuuli kaikesta kuka oli voittanut viimeisen startin.
Onnistuimme vielä pujottelemaan aivan eturiviin. Juontaja lietsoi henkeä väkijoukkoon: Aivan tuossa tuokiossa veneet rantautuvat, ensin Alinghin vene ja sitten NZ-joukkue perään. Maailman parhaat purjehtivat nousevat laitureilta juuri tässä, palkintokorokkeen vieressä.
Ottihan se aikansa, ennenkuin mustamastot laivojen ja megajahtien visselien saattamina, ribien hinaamina ja työntäminä rantautuivat. Sveitsiläinen Alinghi kiipesi ensin lankonkia, kipparinsa kiwi Brad Butterworthin ja ruorimies, jenkki Ed Bairdin johdolla. Pikaisen haastattelun jälkeen oli vuorossa juhlakalu Emirates Team NZ ja tiimipomo Grant Dalton ja ruorimies Dean Barker ja taktikko Ray Davies sekä parikymmentä muuta, kuin moottoripyöräjengi mustissa merivaatteissaan.
Grant Dalton kommentoi uutisiin
Haastattelut vielä olivat mukavaa kuunneltavaa ja katseltavaa, mutta kun AIKUISET MIEHET RUPESIVAT SHAMPPANJAA TOISTENSA PÄÄLLE RUISKIMAAN, olisin halunnut olla muualla. Olen varma, että moottoriurheilijoillekin löytyisi fiksumpi tapa voittonsa ilonsa ilmaisemiseen, saati sitten purjehtijoille.
Melkein kuninkaallisia, Dean Barker
Kirjoitin monta sanaa näistä purjehduskilpailuista. Ala on kyllä lähellä sydäntäni, mutta esimerkiksi edellisestä Americas Cupista, v. 2007, tuskin näin riviäkään ennen kuin selasin vanhoja paikallisia venelehtiä täällä. Nyt oli helppo kiinnostua ja jopa innostua, kun satuimme polttopisteeseen.
KyläluudatV.2001 Vanuatulla meille sattuneen konekopan tulipalon jälkeen kirjoitimme Vene-lehdessä:
”SÄHKÖMIES TULEE KAPKAUPUNGISTA
Jo lähes pari viikkoa oli kulunut Luganvillessä sähkömiehen odottelussa, kun Matabele-niminen uus-seelantilaisvene tuli viereiseen poijuun. Sen erittäin ystävälliseen, kolme pariskuntaa käsittävään miehistöön olimme tutustuneet jo Tannalla. Montaa sanaa ei tarvinnut vaihtaa, kun Kelvin, Matabelen kippari ja hänen erittäin tehokas kapkaupunkilainen yleismiehensä Fred tulivat tutkimaan vahinkojamme. Seuraavana päivänä sama kaksikko yhdisti johdonpätkillä ja kytkentärimoilla palaneiden johtonippujen päät. Kuinka helppoa se on kun osaa! Kone pörähti heti käyntiin.
Illalla oli meidän vuoromme. Suomalainen tarjoaa vierailleen saunan, tottakai! Illan hämärryttyä, työnnyimme kolmen-neljän hengen erissä kipakkaan löylyyn. Fred sanoi voivansa voittaa omaisuuksia, lyömällä vetoa saunasta purjeveneessä.
Ilta oli mitä antoisin. Kaikki vieraamme olivat selvästi kiinnostuneempia saunomisesta mitä kohteliaisuus edellytti. Voi olla, että lähitulevaisuudessa ainakin yhdelle karja- ja yhdelle vihannestilalle Uudessa-Seelannissa nousee sauna.”
Kelvin ja Joy tulivat käymään. Aikataulu oli tiukka. Meillä oli vielä vieraamme, ja Joy oli lähdössä patikkaretkelle Eteläsaarelle. Lähdimme melkein saman tien heidän mukaansa. Ensin koukkasimme katsomassa Matabeleä Pine Harbour Marinassa. Sieltä matka jatkui Thames-lahden rantaa. Eräässä lammessa bongasimme satoja mustia joutsenia. Matka jatkui yli laajojen viljelyalueiden.
Kun viimeksi tapasimme, Kelvin ja Joy olivat maitofarmareita, 400 lypsävää, joitain vuosia aikaisemmin yli 800 päätä, eniten Uudessa-Seelannissa. Ehdolla vuosien aikana olikin, että tulisimme joiksikin viikoiksi heille töihin. Nyt tilanne muuttunut. He olivat myyneet tilansa korkeasuhdanteessa ja ostaneet pienemmän naapurustosta, rakennuttaneet siihen uuden talon, jonka ympärillä kasvattavat 30-40 päätä lihakarjaa.
Näinä välivuosina he olivat kolme kertaa purjehtineet saarille, Tonga, Fidzi, Vanuatu omalla veneellään ja muutamia muita reissuja muilla veneillä. Aika karjanhoitajia. Heidän toinen tyttärensä oli hoitanut tilaa vanhempien pitkien lomien aikana. Nykyinen talonpito soi melkein meidän ikäisille vielä entistäkin vapaammat olot.
Isäntä Kelvin, allekirj. Ann, John ja Joy Riitan kuvaamina
Grilli-illalliselle, voisiko lihatilalla muuta ajatella, tulivat myös vihannesviljelijät Ann ja John n. 10 kilsan päästä. Kun vielä Fred soitti Kapkaupungista oli vanha joukkomme koossa. Pöydällä oli vielä Davidin purjehdusjuttuja, hän oli Matabelen seitsemäs silloin, ja oli pari vuotta sitten aloittanut oman maailmanpurjehduksensa, nyt Mikronesiassa.
Ehdittiin nukkuakin, ennenkuin oli aika koeajaa Kelvinin näyttelykiiltävä Austin-Healey urheiluauto vuodelta -65, yksi talon monista kulkuneuvoista.
Tokihan tuliterässä talossa hälyttimetkin olivat, mutta ilmeisesti myös vanhanaikaisen turvallista, koska lähtiessämme aamulenkille, isännät pyörillä ja me jalan, talon ovet jätettiin lukitsematta.
Yhtä tiukalla aikataululla meidät heitettiin takaisin veneelle. Mutkalla Johnin kautta saatiin meloonit ja kurpitsat. Lihat ja tomaatit saatiin yötalosta. Mutta saipa John taas irvailla tuliterää mersuluokan Kiaa, ettei Kelvinillä ollut varaa ostaa Bemaria. Meille oli kyllä kauan sitten selvinnyt että varsinaista pikkurahan puutetta nämä eivät poteneet.
Saunaa EMME sitten kummastakaan talosta löytäneet. Eipä enää toimi meidänkään.
Melkein plotteriaikaanMiehistömme oli ollut ahkera. Olivat ostaneet johtoja ja liittimiä. Osasivat ne yhdistääkin ja juottaa. Toden totta nyt vuonna 2009 meidän läppärin ruudullemme ilmestyi GPS-sijaintimme symboli yhdeksän eloktronisen varakarttavuoden jälkeen. Matkamme jatkuu edelleen pääosin vanhojen, kuluneiden paperikarttojen mukaan. Mutta saattaa nykytieto olla joskus hyväkin lisä. Sähkönkulutuksen takia tietokone ei kuitenkaan voi olla päällä, kuin erikoistilanteissa.
Uusi genaakkeriMinkähän veneen genaakkerin se Pelle toi?
Pelle Petersson, Whangarein Doyle-neuloja toi tilaamamme genaakkerin Aucklandiin, tullessaan itse LV-finaaleja katsomaan. Seuraavana päivänä eräs pariskunta tuli koputtelemaan, Pellen vihjeestä. Ingemar ja Tuula Björk, asuvat sekä Aucklandin, että Tukholman kesässä. Tuula on alunperin helsinkiläinen ja halusi verestää jo hieman alussa hapuilevaa suomenkielentaitoaan.
Eilen, maanantai-iltana Tony Baker haki meidät heille illalliselle Satamasillan taakse Birkenheadiin. Vanha juttu on tämäkin. Kun olimme ensikertaa Aucklandissa, venenaapurimme, suuri, laivamainen, puinen moottorivene tuli vesiltä. Avustin sen kiinnityksessä ja siitä sukeutui tuttavuus. Johanna, Juha ja Kasper (silloin alle 2v.) olivat käymässä ja koko poppoomme kutsuttiin illalliselle silloinkin. Vuosien aikana olemme silloin tällöin vaihtaneet viestejä. Sitten, kun rupeaa tapahtumaan aikataulut ovat tiukkoja. Nytkin kutsu piti siirtää Jonnan ja Timon lähdön taakse.
Aika hyvinvoivia kaikki nämä kaverimme. Tony oli ensikertaa tavatessamme juuri jäänyt eläkkeelle Jumbojetin kipparin hommasta. Sittemmin Arawa (ensimmäisen näille saarille tulleen polynesialaiskanootin kaima) oli myyty. Bakerit rakentaneet toisen talon Australian eläkeläis-kulta-rannikolle toisen tyttären ja lastenlasten tuntumaan. Verosyistä kummankin maan asumisajat täytyy tarkkaaan laskea. Toinen tytär moottoripyöräilee synnyinmaassaan, valitettavasti silloin tällöin terveytensä (henkensä) uhalla.
Thank you Tony & Mary
Ilta oli onnistunut. Keskustelu oli laajaa. Tony on syntynyt Gibraltarissa, asunut Maltalla, käynyt koulut Englannissa ja sen jälkeen lentänyt ympäri palloa. Hän on miellyttävällä tavalla utelias, saaden vieraansa puhumaan tarpeettomankin paljon omista asioistaan. Sitäpaitsi hän puhuu oikeaa, ehkä vieraille hidastettuakin englantia.
Ulkomaalaispolitiikka jututti pitkään. Auckland on nykyään kuin mikä tahansa kiinalainen kaupunki, vaikka emme ole Kiinassa käyneetkään. Välillä kiinalaisten joukossa vilahtaa maori tai saarelainen, ehkä valkonaamakin. Vähän karrikoitua, mutta kyllä aasialaiset ovat lisääntyneet voimakkaasti katukuvassa.
Viime kerrasta muistan Maryn hyvin kriittisen suhtautumisen maori-väestöön, peruna brittiläisestä perimästään täkäläisillä viljelyalueilla. Nyt väittelimme polkupyöräkaistoista. Me emme vielä ole niitä nähneet, mutta Mary kertoi niitä merkityn, eikä niillä kuitenkaan kukaan pyöräile. Sanomalehti juuri leimasi Satamasiltaan pyörälevityksiä haluavat itsekkäiksi verorahojen tuhlareiksi. Kunta veti suunnitelmat lepäämään. Kukaanhan ei tietenkään ajatellut pyöräkaistojen erottamista autokaistoista, vaan niiden rakentamista 43 miljoonalla siltaa levittämään. Sitä lisäpainoa ei vanha silta edes kestäisi. Mokomat muutamat ajattelemattomat!
Matti, SnoopySamaan aikaan, kun me olemme luuhanneet vierailuilla ja purjehduskilpailuissa, Matti Lappalainen on kuulema saanut veneremonttinsa finaalivaiheeseen. Meille alkaisi liietä perinnöksi tyhjiä öljytynnyreitä telineiden rakentamiseen veneen ympärille telakalla.
Matti oli taas käynyt elokuvissa, ilmeisesti useissa. Hän muistaa hyvin näyttelijät ja kommentoi meille näyttelijäsuorituksia. Hyvä niin muuten jäisimme aivan ilman henkisiä harrastuksia.
Aika huimapääkin Se on. Menee lentelemään kuumailmapallolla ja vielä hullu hyppäämään benjin sillalta.
Vielä hänen pitäis ehtiä tänne Aucklandiin puistokonserttiin ja viinifestivaaleille. Ennen laivaristeilyä! Toivottavasti!
Chimu, TimotTimoa tuvan täydeltä, Rantanen, Tanttu ja Vesalainen kuvan ulkopuolella.
Siitä on jo kolme viikkoa, kun Timo Tanttu ja Timo Rantanen Oravista seilasivat Aucklandista Pictoniin Eteläsaarelle. Tuulinen ja kuoppainen oli matka ollut, mutta onhan Marlborough Soundsin alue sen arvoinen, saarineen, salmineen, vuorineen ja lahtineen. Chimu ja jäljelle jäänyt Timo ovat toisen lähdettyä vielä Wellingtonissa. Sillä aikaa, kun Sirkka-Liisa on Saksassa käymässä, Chimu ehtinee palata maan Pohjoisosiin.