Gomera - Kap Verde | |
2007.11.28 | |
2010.04.13 |
Iiris teki tämän reisun ennätyksensä viipymällä Gomera marinassa kaksi ja puoli viikkoa 16päivää € 255. Pikkuasioita valmisteltiin kaiken aikaa, ja päivittäisillä kauppareissuilla jäi aina reppuun myös vasta tulevaisuudessa käytettäviä ruokatarpeita. Seuraa pidettiin Esteri II:n ja Libertasin kanssa, eikä marinahenkilökunnan ystävällisyys ja satamaelämän helppous lainkaan innostaneet merelle lähtöön.
Kauden ensimmäinen säähäiriö etelä- ja lounaistuulineen piti vielä pari lisäpäivää narut kiinni.
Yllämainitun päivän kuluessa tuulen piti kääntyä ensin länteen ja siitä edelleen pohjoisen kautta koilliseen, johon se säätietojen mukaan asettuisi jatkossa.
Lounaisaallokko oli aluksi vielä melko töppyräistä ja jarruttavaa, mutta jo muutaman tunnin kuluttua kuluttua pääsimme nousemaan Kap Verden kurssille 215 astetta.
Libertas starttasi vain vartin jälkeemme, ja painui ohi illan hämärtyessä.
Sää pysyi hyvänä koko 800 mpk:n matkan. Osuimme vain pariin pieneen sadekuuroon, ja pilvisyyttä oli monena päivänä, mutta sehän on vaan helpotus etelän vesillä. Tuuli puhalsi ilmiömäisen vakaana sekä suunnaltaan NE-ENE, että voimaltaan 8-10 m/s. Purjehduksessa ei ollut kovin paljoa hommaa, kerran pari päivässä sentään isoa reiviin ja auki ja jennin rullausta useammin, kun pysyttelimme selvästi alle runkonopeuden runsaan kuuden solmun tienoilla. Suunnilleen päivittäin myös vaihdoimme sivumyötäisen ja spiiratun virsarin välillä, suunnassa pysyäksemme.
Päivämatkoiksi kertyi 140-158 mpk.
Vain pari laivaa ja purjevenettä nähtiin. Libertas häipyi VHF-kuuluvuudesta jo toisena päivänä.
27.11.2007 Mindelo, uusi maa uusi valuuttaViimeisinä tunteina, Sao Antao ja Sao Vincent saarien välissä tuuli oli astetta tuimempi, mutta pelkkä reivattu isopurje työnsi Iiriksen sopivasti Mindelon redille aamun juuri sarastaessa. 830 mpk 5 vrk ja 16 tuntia.
Reilu tuuli, marinan tuntuva laajennus sitten pilottikirjojen tietojen, ja siitä johtuva muiden veneiden esimerkki pisti meidätkin ajamaan suoraan ponttooniin.
Mindelon marinaa.
Myös noonsite-sivujen kertomukset paikan turvattomuudesta ja tarinat jollien varkauksista auttoivat hyväksymään € 25.00 satamamaksun.
Mindelo vaikuttaa aivan mukavalta. Portugalin siirtomaavalta näkyy vielä rakennuksissa ja kielessä. Paljon kuitenkin muuttui kuudessa päivässä. Kaikki ei ole aivan viimeisen päälle siivottu eikä kiillotettu. Eihän niin ole Kanariallakaan, mutta vielä mentiin vapaampaan (köyhempään) suuntaan. Keskustan kadut ovat kunnossa.
Laitakaupungilla on toisin. Päällysteitä on tai ei samoin jalkakäytäviä. Tyhjä tontti toimii myös kaatopaikkana.
Väki ei ole Afrikan mustaa vaan suklaanruskeaksi sekoittunutta ja näyttää tulevan ainakin täällä kaupungissa hyvin toimeen. Meno on rentoa, vähän Karibialaista on jo ilmassa.
Marinassa on vilskettä. Veneitä valmistellaan Atlantin ylitykseen. Vettä tankkeihin. Ruokaa varastoihin. Jollat pakettiin Pohjoismaisia veneitä on tusina.
Mikä on tärkeää maailmanpurjehduksella? Yhteydenpito.
Niko Salomaa Liedosta unelmamatkansa alkumaileilla. Moody 64, Spindrift Kap Verden Saarilla keula kohti Antarktista.