1-5.9.2008 Suvorov - Pago Pago | |
2008.09.07 | |
2010.04.13 |
Viimeinen yömme Suwarrowilla oli levoton. Sadekuurojen myötä hyökkäsivät myrskynpuuskat kimppuumme. Ketju ronksahteli korallissa ja riki vapisi ja ulvahteli.
Kuulimme muilta veneiltä säätiedot: Puuskainen myrsky-gale-voimainen tuuli tulisi vallitsemaan useamman päivän. Suwarrowkaan ei houkutellut, sillä tuulen kääntyminen ohi kaakon etelään olisi siellä jopa kohtalokasta. Ilmeisesti tuulen suuntaennuste oli niin hyvä, että muut uskalsivat jäädä. Ainoastaan me lähdimme.
Kone sai laulaa kovilla kierroksilla pohjareivatun ison apuna ennenkuin suojasaaremme oli kierretty ja keula osoitti pohjoiseen ulos passista. Kaiun viiden metrin ja alle lukemat passin tummansinisen veden alueella säikäyttivät. Vieläkään emme tiedä, oliko pohja lähellä vai aiheuttiko lukemat pyörteilevä vesi.
Iiris unohtaa hyvät tapansaTuulta riitti. Ensin laskettelimme pelkällä pohjareivatulla isolla n. 9,5 neliötä, mutta iltaa kohti sekin oli pakko vaihtaa pieneen rullagenoan kulmaan n. 3 neliötä. Ensin saimme kokoon 133 mailia vuorokaudessa, mutta sekä koillisesta että samaan aikaan kaakosta n. viisimetrisenä möyryävä meri vaati paljon työtä. Ison kulma ylös ja alas ja genoaa raolleen välillä, spiirausta ja puomin poistoa. Jopa Tuuli-Väinömme menetti otteensa silloin tällöin aallon pahasti heittäessä. Välillä putosimme aika epämiellyttävästi kyljelleen.
Tilanne näytti paremmalta 3.9. Laskettelimme taas pelkällä pohjaan reivatulla isolla, n. 20 astetta myötäisestä itätuulesta, mutta SE-maininki tuli aika sivulta. Tuuli nousi, ja vauhti kiihtyi 7 solmuun. Iltapimeässä kaaduimme pahan tuntuisesti. Niiauksen syvyydestä ei ole tietoa, mutta muutamien tavaroiden, montaa ei onneksi pudonnut, lentoratoja vertaillessamme arvioimme, että ainakin 70 astetta kellahdimme. Ainoa vaurio, jonka havaitsimme oli Bb-tuulisuojan alaosan purjerenkaiden repeäminen, sillä keikauksen osasyy oli hyvin voimakas aallon isku yli veneen SE-suunnasta. Jatkoimme matkaa rikillä ja roiskesuojalla viittä solmua, ja vasta aamun tullen, vauhdin hiipuessa, jatkoimme lisäkankain.
Ennen tämän matkan tätä merta meille ei ole näitä kellahduksia sattunut. Ensimmäinen tapahtui Marquesasilta lähdettyämme. Silloin meri ei ollut näin korkea, mutta vauhti sivutuulessa meidän ylärekisteriä 7solmua. Nyt sattui ensin yksi miedompi vuorokautta ennen edellä kerrottua syvintä kallistusta. Positiivisen vakavuuden rajoista tai puutteesta ei vielä ollut kysymys, vaan Iiris oikeni joka kerta sekunnissa.
Olen lukenut, että näitä "kaatumisia" voi sattua sivutuulessa jo, kun aallonkorkeus on vasta reilusti alle veneen leveyden. Alan uskoa.
Käsitykseni mukaan yhtäkään meille sattuneista ei olisi näissä olosuhteissa tapahtunut, jos olisimme pitäneet vielä alhaisempaa nopeutta max 4-5 solmua. Pelkällä rikillä siihen olisimme päässeet.