2011-06-04 Hampuri, City Sporthafen | |
2011.06.04 | |
2011.06.12 |
2011-06-04 Hampuri, City Sporthafen
Tämä saattaa olla toiseksi viimeinen virtasepustukseni tällä erää. Lähdimme Cuxhavenista klo 0930. Vaikka oli kulunut jo pari tuntia alavedestä, virta oli vielä alaspäin, tuuli lähes olematon. Vasta klo 11:n tienoissa virta kääntyi myötäiseksi. Tuon puolentoista tunnin aikana emme olleet edenneet kuin nelisen mailia, mutta loppumatkan varalle senkin varalle kelasimme. Siitä meno sitten parani keskimäärin kolmen solmun lisätyöntöön.
Kuvasimme eksoottisilta retkiltään palaavaa Kristiina Katariina-risteilijää sivuuttaessamme Brunsbuttelkoogia. Se odotteli kanavaan pääsyä. Kanavan risteyksestä, liikenne hiipui varsin harvaksi. Joku tankkeri jyräsi tai konttilaiva viuhtoi ruskeaa vettä, mutta sileässä vedessä olomme oli lähinnä lepoa verrattuna edellisen osuuden kuoppaiseen Ulko-Elbeen. Lähempänä Hampuria veneliikenne, etenkin purjeveneet päiväretkillään lisääntyivät reilusti. Arvokkaammin, pariaarinen tähtilippu leyhähdellen, meidät ohitti US Coast Guardin parkki Eagle.
Elbe traffic, tunnittaisessa raportissaan kertoi, että perässämme tulee, heidän termistössäänkin epätavallisen suuri alus, 366-metrinen 10,60 syväydellä uiva ”konttihävittäjä”. Loppumatkasta sen jo horisontista näimme nousevan. Sama tiedotus kertoi HW Hampurin olevan klo 1800. Millä nopeudella virran viimeiset hetket meitä työntävät, vai ehtiikö kääntyä? Arvuuttelimme.
Jos oli Elben alajuoksu ollut meille vastavirran takia ryppyinen niin sitä oli Hampurin satamakin. Tuulta ei edelleenkään ollut nimeksikään, mutta kymmenet kiertoajelupaatit ja jokea sekä satamaa vauhdilla risteilevät vesibussit ja hinaajat saavat veden pienille kulkijoille tosi pomppuiseksi.
Hampurissa on tullut käytyä jokunenkin kerta, mutta viimeksi 41 vuotta sitten. Kyllä piti tosi tarkkaan gepsistä katsoa mihin rakoon, museolaivojen ja sight seeing-paattien sekaan tunkee. Narut saatiin kiinni Hamburg City Marinaan klo 1810. Virta oli kantanut meitä 57 mailia yhdeksässä tunnissa. Kone lauloi koko matkan viiden solmun verran, purjeet lisäsivät vain hetkittäin siihen yhden. Jo kuuden solmun lokivauhdilla konein tai purjein on varsin helppoa seilata koko matka virran selässä kuudessa tunnissa, lainkaan vastavirtaa kokematta.
Sant Pauli ja Reeperbahn
Irwinille Hampuria olivat nuo otsikon kohteet, nyt vajaan kilometrin päässä meistä. Meille pääasia oli tulla Hampuriin tapaamaan Chimun Sirkka-Liisa Warnekea. Saman veneen kippari Timo Tanttu ei ole nyt paikalla, vaan on palannut työtätekevien kastiin ja valvoo parasta-aikaa Silja Serenaden koneiden käyntiä.
Me seilasimme meriä yhdessä Chimun kanssa 2,5 vuoden ajan. Nautimme yhdessä maailman kauneimmista ankkuripaikoista. Jaoimme ilot ja vieraiden kulttuureiden tuoman jännityksen ja eksotiikan.
Hamburg City Marina
Satama on aivan Hampurin keskustassa, kaikki liikenneyhteydet lähellä saatavissa. Marinan paikat, laiturit ja huoltotilat ovat vähän kulahtaneita, mutta toimivat. Palvelu sen sijaan on erittäin ystävällistä ja auttavaista. Esitteen mukaan 1.30 €/m /päivä. Tekee Iirikseltä n. 15 €. Sähkö ja vesi mittauksen mukaan. Kortit eivät ole vielä tänne leijailleet. Wifi-aikaankin palattiin, satamamaksuun sisältyen.