2011-04-19 Biskajan lahden alku, 280 mailia Brestin edustalle. | |
2011.04.19 | |
2011.04.21 |
2011-04-19 Biskajan lahden alku, 280 mailia Brestin edustalle.
Päästiin alle tunnissa edellisestä raportista liikkeelle. Koneiluksi meni. Muutama maili ennen Finisterre-niemeä alkoi puhaltaa hyvin idästä. Seilasimme pari viimeistä tuntia hyvää vauhtia Finisterren kainalossa olevaan Sardineiro-lahteen. Vähän hassua, ensin koneillaan puoli päivää ja heti, kun alkaa tuulla ankkuroidaan. Säätiedotusten yötuulet olivat kuitenkin niin olemattomat, että emme uskaltaneet jatkaa niemen ohi yöksi paikalleen keikkumaan.
Ankkuroimme 6:n metriin ylävedellä. Pilottikirjan mukaan vedenkorkeuksien ero olisi 2,8 m, mutta iltaan mennessä oli jo pudonnut 2,4:ään. Vuorovesitaulukon mukaan oli kyseessä keskimääräistä intensiivisempi vedenvaihtelu. Olisi lientä kölin alle riittänyt, mutta siirryimme vähän syvempään. Eihän koskaan tiedä valtameren äärellä, milloin joku kaukaa tuleva maininki rupeaa vaikuttamaan.
Aamulla taas koneilimme tyvenessä uudelleen ohi Finisterren. Parin tunnin kuluttua tuuli virisi. Vähän kauemmin ajoimme genaakkerilla, kunnes muutaman kerran runkonopeuden pintaan kuohutettuamme vedimme sen alas. Täysmyötäisen takia pelkkänä vetänyt kangas on mukavampi ilman isopurjeen suojaa ottaa alas hyvän sään aikana.
Iltayöhön asti kulki hyvin spiirattuna virsarina. Meri oli sekalainen: 3:n metrin maininki luoteesta. Sen hetken aallot lounaasta ja niiden sekaan pyrkivät ennusteessakin Espanjan pohjoisrantaa pyyhkivän itätuulen aiheuttamat.
Yön ja yht.12 tuntia kelluimme, nyt jo tasoittuneella ulapalla. Tuulta ei ollut, muta sen verran henkeä, että tein useita jiippejä, jolloin sain paatin kulkemaan kahta solmua, mutta väärään suuntaan kummallakin halssilla, ääripäät 095 astetta ja 300 astetta. Virran avustamana, välillä ilman purjeita, olimme kuitenkin edenneet 35 mailia, ennenkuin äsken abt klo11 alkoi henkäillä kaakosta. Nyt kulkee jo 5-6 solmua. Joku hetki sitten näin sahapuhtaan lankun jäävän sivullemme. Heti perään alkoi rymistä pohjamme alla, ja vauhti, silloin n. 4 solmua, putosi solmuun. Havaitsin perän alta sojottavan 5x1½ ” tuoreesti katkenneen lankunpätkän. Juuri, kun aioin sitä haalla sorkkia se liukui vanaveteemme. Vauhti pysyi solmussa. Sitten huomasin, että samanlainen katkennut pää sojotti sivullamme ilmeisesti skegiin juuttuneena. Parilla tönäisyllä sekin, n. nelimetrinen jäi taaksemme. Seilatessakin pyörivä potkurimme tuskin lankkua poikki nirhasi, mutta kantilleen jarruksi puolivälistä juuttunut voisi katketa. Jos yrittäisi, ei onnistuisi.
Saimme juuri lisämiehistöä. Lintukirja esitteli sen selvästi: Turkinkyyhky.
. Tämän vastineeksi toivon Jonnan lähettäneen Ugrib-säätiedotuksen. Varhemmat lupasivat reilua kaakkotuulta lahden pohjoisosiin.
Toissailtana saimme viestin Leo Kaartiselta. White Ladder Kanaalissa. Eli heillä se mikä meillä on edessä, Biskaja, on jo takana. Sagitan Matti lienee Portugalin rannikolla.