2010-04-11 Marsa Inkeifalista pohjoiseen 21* 50’ N: 37* 08’ | |
2010.04.11 | |
2010.04.18 |
2010-04-11 Marsa Inkeifalista pohjoiseen 21* 50’ N: 37* 08’
Eilisaamuna vedettiin koukku ylös ja luovittiin paikatuin purjein joku 13 mailia Mesharifa-saaren kyseenalaiseen suojaan. Siksikin, että saarikin on kyseenalainen ilmaisu, pieni, juuri vedestä nouseva hiekkaluoto polvenkorkuista vihreää kasvustoa päällään.
Tuuli oli taas noussut toiselle kymmenelle metrille ja melkoinen kuohaus kävi veneen ympärillä. Syy tähän ankkuripaikkaan oli pohjan putsaus. Inkeifalissa vesi näytti hieman samealta, joten homma oli jäänyt. Tosin vasta viimeisen illan hämärissä huomasimme, että runsaan puolitoista-metrinen hai oli parkkeerannut allemme. Siinä se tuntui viihtyvän niin paikallaan, että mittailin sitä kaidetolppien suhteen.
Liekö siellä ollut joka ilta, kun maista tultuamme, hämärissä niinikään iltauimme ja huuhtelimme Nubian aavikon pölyt kehoistamme. Kauas emme kertaakaan kävelleet, vaikka hiekkaa, kiveä ja soraa olisi ollut laajasti tutkittavaksi. Vain muutama pensastupsu kasvoi näköpiirisä. Joskus näimme kameleita, enimmillään yhdeksän yhtäaikaa, mutta nämä ”pedot” eivät kertaakaan tulleet tekemään lähempää tuttavuutta. Runsaassa tunnissa sain pohjan harjatuksi. Aika hyvin oli Uuden-Seelannin vuoden vanha Alltexin itsekiilloittuva toiminut. Mutta kuluneemmissa paikoissa, alla olevan kovan Alltexin pinnalla oli paikoin paksutkin sammalet. Samalla kävin potkurista leikkaamassa pari metriä 5-6 millin polypropyleeninyöriä. Muutama iso rokko sai myös vauhtia lapojen juurista. Muuten oli sileää. Vesi on jo kylmimmillään ollut 26 asteista, joten ilman märkäpukua en olisi siellä tuntia mesonut. Kalan kalaa en vedestä nähnyt, mutta kannelta bongasimme pari rauskua aivan veneen kyljessä.
Iltapäivän kuluessa tuuli näytti moinaamisen elkeitä. Jatkoimme matkaa riuttojen väleihin merkittyä väylää pitkin. Chimu oli startannut muutaman tunnin aikaisemmin ja saimme tietoa: meri 1,5-2 metristä, mutta ei kovin jyrkkää ja purjetuuli, mutta pohjoisesta, vastaisesta.
Vastatuulta Punaisen meren pohjoisosissa Suezin suuntaan matkaaville on tarjolla yllin kyllin. Säätietojen mukaan olisi nyt muutakin tarjolla pariksi päiväksi, joten liikenteeseen valmiiksi merelle ottamaan lentävää lähtöä. Paikkaus onnistui, uusi repeämä syntyi
Painelimme viime yönä heti puolenyön jälkeen kuuden solmun pintaan kohti länsiluodetta. Paukahdus! Genoasta levähti auki muutama rullalla ollut kierros.
Rytkäyksessä juuri paikkaamamme purje teki uuden haavan paikan viereen.
Olin vaihtanut Harkenin alkuperäisen, 8-millisen rullausnarun 10-milliseen, joka lukittuu lukkoihimme paremmin. Naru oli selvästi tuoreempaa vuosikertaa, kuin veneen ikä, mutta poikki, kun poikki.
Saimme genoan hyvin alas, niin että sain rullausköyden vaihdettua, mutta nostin oli juuttunut jotenkin. Kun ei lampun valossa voinut nähdä, ja mastonhuippuun meno ei siinä aallokossa kiehtonut, jatkoimme hidastettuna koneen ja ison voimin samaa kurssia kohti Khor Shin’ab-lahtea, jonne aamun valolla tulisimme.
Kello kahdeksan ajoimme aukosta 3-mailiseen lahteen, josta emme nyt montaa kaapelinmittaa hyödyntäneet, vaan kiipesin mastoon ja selvitin hetkessä nostimen, joka oli tehnyt varsin omituisen mutkan staagin ympäri profiilin yläpäätä vasten. Koko tolppa vantteineen köysineen on muuten hiekalla kuorrutettu. Yhtään varsinaista hiekkamyrskyä emme ole kokeneet, mutta kyllä sitä ainetta on täällä aina tarjolla.
Saman tien käännnyimme ympäri ja nostimme paluukurssilla genoan haamun staagille. Purjeesta voimme käyttää runsasta kymmentä neliötä 44:stä. Kolme varttia sisääntulosta ajoimme takaisin merelle. Riitta oli ehtinyt käydä lahdessa aamuuinnilla ja minä aloin kiinnittää välistaagia 15 neliöistä staysailiämme varten.
Tuuli oli tässä vaiheessa täysin kuollut. Kone on nyt laulanut 14 tuntia yhteen menoon. Koillisesta on jo virinnyt joten iso ja staysail antavat kevyiillä konekierroksilla melkein 6 solmua. Valitettavasti vastavirta pidättelee 1-1,5 kn. Punaisenmeren kulkustategian mukaan annamme nyt mennä, sillä vastaiset ja kovat ovat taas pian kyseenalaisena ilonamme. Meillä on tähtäin Egyptin Ras Banas-niemessä, tätä riipustaessa 140 mailin päässä. Jos keli kestää joitain koloja suojaksi on rantaviivassa sen jälkeenkinChimu on varmaan, mutkammekin takia, 50 mailia edellä ja tähdännee samn maan Port Ghalib-marinaan pohjoisempana.
Juuri ennen painoon menoa kuljemme itätuulessa pelkin purjein 5,5 kn