Massawa 15 36,71 N, 39 28,21 E | |
2010.03.28 | |
2010.04.13 |
2010-03-28 Massawa 15 36,71 N, 39 28,21 E
Punaisenmeren ulappa Jemenin puolelta ylittyi vakaassa SSE tuulessa, Afrikan rannan lähestyessä kevenevässä. Välillä genaakkeri veti hyvin. Toisinaan piti potkia joku tunti koneella. Sivuutimme ankkuripaikkoja, ensin Baia Di Anfilin. Ei sinne pimeässä, kun kohdalla oltiin, olisi kannatttanut mennäkään ja aamulla Baia Di Ouachilin, jolloin olimme kaukana rannikosta. Lähestyessämme Isla Shummaa, pari tuntia kestänyt täysi pläkä humahti pikaista genoan rullausta vaativaan pohjoistuuleen. Em. saaren Port Smythe-lahdessa oli kolme purkkaria ankkurissa, ei tutun näköisiä. Saari näytti mielenkiintoiselta, eteläpää aivan kasvittomalta, mutta pohjoisessa tasalakisia matalia puita. Pohjoispuolelle jäi koko laaja Dahlak-saaristo, ilmeisesti vielä varsin harvojen veneiden tutkima.
Chimu oli koneillut 15 mailia edelle ja saapui Massawaan perjantai-illan hämärtyessä. Ei meilläkään viimeinen sivutuuliosuus kauaa vienyt. Klo 2200 oli paatti ankkurissa yökunnossa Chimun naapurissa, 11 muun veneen joukossa. Ihmetytti vaan, että nyt kaikki olivat ankkurissa laivasataman äärellä, eikä syvemmällä, suojaisemmassa Taulud-lahdessa, kuten aikaisemmin. Kaikella on puolensa. Satama oli ilmeisesti turvallisuusmielessä pyörtänyt aiemman kantansa, ei meriturvallisuusmielessä.
Tässä olemme paremmin esillä, ja jollamatkakin on paljon lyhyempi.
Kumma kyllä yksikään aiemmin tulleista veneistä ei ollut tuttu, neljä US, kuusi NZ, lontoolainen turkkilaiskolmimastokuunari Dahlak-saariston charteriin ja maltalainen kaksimasto-.
Sisäänselvitys Eilen lauantaina lähdimme joukolla selvittämään. Liekö mahdollisuus raajojen liikutteluun hämärtänyt ajatuksia. Viranomaispaikka satama-aluella on pilottikirjaankin merkitty, mutta kylläkin oikeaan suuntaan kävellessämme uskoimme neuvojien kädenliikkeitä: ensin oikealle sitten ... Vähän ihmettelin, kun pääsimme portista ilman kommentteja. Kävelimme läpi Massawa-saaren. Tunnistin heti tutun venetyypin, FE 83 Taulud saaren kupeella. Vuonna 2003 emme sitä olleet nähneet, vaan kaverimme Pekka Savolainen pääsi livahtamaan vastaamme ilman sovitun tapaamisen toteutumista.
Myöhemmin suruviesti tapasi meidät: Kaima oli kuollut täällä Massawassa. Takaisin sataman kupeeseen ja merimiesravintolaan juuri vaihtamiemme nakfojen ostokykyä testaamaan, olut 20 nakfaa. Pankki tarjoaa täällä 1USD=15 nakfaa. Katuhinta taalalle on vähintään 34 paikallista, joten kuivan ilmaston karhentaman kurkun saa kosteaksi alle puolella €:lla.
Ohrainen olkileipä otti, kun pyrimme portista takaisin satama-alueelle. Missä lupalaput? Miten olette olleet kylillä ilman proopuskoja (termi ei täällä käytössä)? Viskaali lähti johdattamaan viranomaisille, ja vastaankävelevät veneilijät lohduttivat, että piru on irti, teitä on kutsuttu radiolla kaiken päivää.
Pienet nuhteet saimme, mutta kuinka lienee portilla, kun kerroimme vaan läpi kävelleemme.
Varsin helppo selvitys ja siltä osin ilmainen, mutta satamamaksua peritään 15 US/päivä, ja vain 48 tuntia saa niillä eväillä olla. Yli sen pitää hommata viisumi. Hintatieto vaihtelee 40-50 US/henki. Eli halvasta ankkuripaikasta ei ole kysymys, vaan hinta ylittää Välimeren talviset marinahinnat, joissa sentään laiturin lisäksi on vesi ja sähkö. Pitäisikö maksuihin suhtautua positiivisesti? Sillä, jos tuli luonnehdittua Adenia osittain raunioiksi, niin täällä se on vielä todenpaa. Massawaa ei ole yritettykään korjata ”30-vuotisen” sotansa jäljiltä. Ankkuripaikan viereinen kuvernöörin palatsi on suoraan pommien ja kranaattien jäljiltä, kuten sataman tuntumassa oleva aikoinaan upea kaupungintalo. Vähäisemmistä rakennuksista puhumattakaan. Monissa raunioissa näkyy olevan asukkaita. Varsin kurjat ovat olot. Joidenkin tietojen mukaan 75% väestöstä elää ulkomaisen ruoka-avun varassa.
Raunioita ja vanhuuttaan rapistunutta on, mutta varsinaista roskaa ei kaduilla ja kujilla ole, vaan luudat ovat olleet käytössä.
Satama myös toimii virkeästi. Nyt ei ole yhtään konttilaivaa, mutta puolta tusinaa perinteistä merten kyntäjää puretaan ahkerasti. Sitä ruoka-apua luultavasti.