2010-01-09 Kuukausi Langkawilla | |
Rebakissa rullaa vaihtamassa | |
2010.01.09 | |
2010.04.13 |
Juhan perhe lähti 6. 1. aamulla. Kävimme hyvästelemässä hotellissa, jonne, ilmastointiin, helle oli porukan öiksi ajanut. Kävin Jetty Pointissa selvittämässä meidät Langkawille ja saman tien maasta pois. Vähän vielä einettä ostettiin, koska suunnitelma oli siirtyä Rebak Marinaan keulapurjeen rullaus/reivauslaitetta vaihtamaan. Taisin jo kertoa aikaisemmin kuinka Rebak on samannimisellä saarellaan, keskellä ei mitään, kuten samanniminen monentähden resorttikin. Pari ravintolaa on ja venetelakka sekä pari veneiden tekniikkaan ja maalaukseen suuntautunutta firmaa.
Tähtiresortin maisemia
Google Earth-ilmakuvassa, joka aukeaa sijainnistamme, on Rebak kuvattu juuri 2004 tsunamin jälkeen. Kaikki laiturit ja veneet, paria lukuunottamatta ovat poissa. Aaltohan nosti laiturit veneineen tolpistaan ja imaisi merelle. Maissa säilytyksessä olevat näyttävät olevan aika järjestyksessä.
Varsinainen työmaaSeuraava, torstai-päivä, kului hämäriin asti mitoituksen tarkastamisessa ja osien etsimisessä, sekä kaupasta, että meidän nurkista. Profurl saatiin sentään alas, ja mastossa piti käydä ainakin viisi kertaa. Uima-altaassa kellumista piti rajoittaa illansuussa, kun kovan helletyöpäivän jälkeen kaikki paikat rupesivat jumittumaan 30 asteisessa vedessä.
Perjantaina firma=Noel teki uuden keulaharuksen Norseman päätteillä. Tein laiturilla esimitoituksen ja sata muuta hommaa mm. jatkopalat rullalaitteen ja rustin väliin. Mastossa ei kai tarvinnut käydä, mutta sitäkin useammin puodissa ja verstaalla. Koettaessa päätteet mahtuivat hyvin kulkemaan profiilin sisällä. Tositoimissa huonosti, osasyynä se, että meidän profiililaatikosta viisi kahdeksasta palasta oli vioittunut. Firmasta löytyi muilta jääneitä vahingoittumattomia jäännöspaloja, mutta vaikka ei pitäisi, palat sopivatkin täydellisesti toisiinsa, niiden mitoitus oli millin osia erilainen. Uimaankaan en jaksanut, kun hämärissä sain viimeiset palat vedettyä staagiin, edelleen laiturilla.
Lauantai: Noel, firman pitäjä oli sanonut, että kolmessa tunnissa rullat vaihtaa. Kyllä varmasti joskus parhaimmillaan valmisteltuna. Parissa tunnissa sain minäkin ruuvattua kokoon edellisen päivän asetelman, eikä valmiin vehkeen nostaminen ankkuripelillä paikoilleenkaan kauaa vienyt. Parilla kipuamisella selvisin, mutta pitihän rumpua vielä vähän kääntää tarkemman tutkimisen jälkeen, mutta se onnistui paikoillaan. Nyt on jenni rullallaan koepurjehdusta odottamassa. Ja normaalityöpäivässä vielä saimme työkalutkin, melkein kaikki käytössä, siivottua paikoilleen. Ei onnistunut Harken Cruising Unit 2:n asennus aivan kolmessa tunnissa, mutta kolmessa päivässä kuitenkin, ja päälle ehdittiin altaassakin vielä tänään kellua.
Suunnitelma on huomenna siirtyä viiden mailin päähän Telaga Harbour Parkiin. Toivoisimme, että ruotsalainen Ove olisi vielä siellä, ja tapaisimme seitsemän vuoden jälkeen. Sitten keula suunnataan muutamien saarien kautta Phuketiin.
Lappalaisen Matti oli Snoopyllään melkein saavuttamassa meitä Kumaissa, vain 800 mailin päässä, mutta viestittikin, että kone vuotaa vettä ja öljyä ja oli päätynyt kääntymään takaisin Balille. Maanviljelijän ammatti olisi kuulema ihanne.
Chimusta kuului, että ovat Phuket Boat Lagoonissa kuivilla, pohjan huollossa.