2009-12-06 Pinang | |
2009.12.06 | |
2010.04.13 |
Marinaluettelomme jatkuu. Saavuimme juuri aivan Penangin pääkaupungin Georg Townin keskustaan rakennettuun Tanjong City Marinaan. Tuo ensinmainittu keskusta lienee parin tunnin kokemuksella paikan suurin anti. Eli kaupunki ja sen liikenneyhteydet ovat lähellä. Jonkun mielestä ainakin mantereelle ajavat lautat ovat jo liiankin tuntumassa.
Ne ajavat näkyvissämme 50 metrin päähän jatkuvana kaksoisjonona. Niiden koneet ja potkurit jauhavat taustameluna, tosin onneksi varsin matalasävyisenä. Lisänä niillä liikennöivien autojen ja mopojen surina. Joskus ohiajavien alusten tai "omien" lauttojemme aallot saavat Iiriksen matkimaan metronomia. Laaja heiluminen ei ole jatkuvaa. Pitääpä vaan väen varuillaan, ettei jätä mukejaan sun muita vehkeitään pöydille vahtimatta.
2009-12-08 Tanjong City (äänn. shitty) MarinaOtsikon ilmaus voi olla voimakas, mutta olkoon sanaleikin varjolla. No, roskaaa seilaa näillä vesillä joka paikassa. Marinahenkilökunta on kolmeen mieheen haaveillut, myös haaveilla roskalauttoja nostellut parina päivänä. Kolmen miehen aherrus ei juuri näy, kun merialueen roskaajia, vain lähimmät mainiten, on ympärillä n. 300 miljoonaa, malesialaiset, thaimaalaiset, singaporelaiset ja indonesialaiset. Elintaso on niin korkea, että muovipullot, -pakkaukset ja -pussit tunnetaan ja saadaan kaupasta irti, mutta roskavalistus on vielä tekemättä. Perinne määrää jätteet pudotettavaksi siihen ja silloin, kun niitä ei tarvita, s.o. rannikon asukilla mereen.
Muuten meillä menee marinassa hyvin, paitsi Sail Indonesia (meikäläiset valkonaamat) oli pessyt pyykkiä ainoalla pesukoneella niin innokkaasti, että se on vieläkin remontissa. Marina hoitaa pesulatoimituksen.
Jätti eskaaderi sentään jälkeensä maksuttoman, hyvin veneellä toimivan wifin. Se oli tapahtumaa varten asennettu, eikä ainakaan vielä poistettu.
Lauttaliikenteestä jo mainitsin. Heiluminen on ollut pahempaa, kuin aluksi näyttikään. Edellinen ankkuripaikkamme yli 8 mailin päässä lähimmästä rannasta oli moninverroin sileämpi.
Toisaalta, marinaesitteen kartta lupaa paikallemme 2,5 metrin vesisyvyyden. Eilen kaikumme näytti alavedellä 1,3 metriä. Ennen sitä Jonna luotasi venehaalla. Pehmeää on, joten en jatkanut kyselyä, jonka olin toimistossa ennen laskuvettä aloittanut. Ehkä on tarkoituskin upottaa vierailijat ainakin puoli metriä saveen, niin eivät valita keikkumisesta.
Pääsyy aallokkoon on risa aallonmurtaja. Sitä tehtävää varten satamaa "suojaa" raskas pitkä ponttooni, mutta juuri kohdaltamme puuttuu 30 metrin pala. Paikkamme on myös yksi pahimmista, mutta en lyhyen vierailun takia ole toista pyytänyt. Aallot sattuvat myös olemaan juuri "sopivan" kokoisia Iiriksen leveälle muotovakavuutta antavalle vesiviivalle.
Plussaa on sijaintimme aivan kaupungin keskustan tuntumassa. Bussiasema on myös vieressämme lauttarannan yhteydessä. Siitä lähtee kerran tunnissa ilmainen bussi, joka kiertelee lähikadut ostoskeskukselle ja takaisin.
Pinangissa on paljon katsottavaa. Paljon siitä näimme yhdellä silmäyksellä, kun tähyilimme tänään Pinang Hillillä, runsaat 800 metriä korkealla. Brittien siirtomaavalta huomasi jo 1800-luvulla, että mäellä on muutaman asteen viileämpää kuin kuumassa Georg Townissa. Väki rupesi rakentamaan toisia talojaan rinteille. Satakunta vuotta sitten britit saivat aikaan, yhden epäonnistuneen kokeilun jälkeen, toimivan vaijerivetoisen junan jyrkänteen voittamiseksi.
Se meidätkin huipulle vipusi. Hulppeat näköalat kirkkaassa ilmassa. On ollut satamattakin jo muutaman päivän. Syynä varmaan etenemisemme kohti pohjoista ja NE-monsuuniajan alkaminen.
On nää aasialaiset ihmeporukkaa. Kun yksi tekee jotain, niin toinenkin, ja ainakin kolmas, sillä jo kolmessa satamassa, Singapore, Port Klang ja Penang, olemme nähneet tälläisen paatin ja mikä ihmeellisintä kaikilla oli sama nimi, Asean Lady.