2009-11-01 Danga Bay Marina | |
2009.11.03 | |
2010.04.13 |
Indonesia, sen saaret ja riutat, kirkkaat vedet, tuulet ja tyynet ovat takanapäin. Luulisi, että ihmiset eivät voi muuttua sen ystävällisemmiksi kuin Indonesiassa, mutta malesialaiset kyllä yltävät vähintäin samaan..
Uskomatonta! Täällä me olemme olleet viikonlopun yli Danga Bayn ilmaisessa marinassa. Syöneet kahtena iltana ilmaisen illallisen, jonka olemme huuhdelleet alas ilmaisella, määrältään rajoittamattomalla olutvirralla. Eka iltaa vauhditti rautalanka 60-luvulta, Beatles, Shadows, mitä niitä oli? No me seilorithan emme pääosin olekaan eilisen teeren poikia, joten etenkin yleisön rouvasihmiset tuntuivat palaavan nuoruutensa transsiin esityslavan äärellä. Kunhan ei vain olisi nivelet kipeät aamulla. Toinen ilta tarjosi lähes tauottomia tanssi- ja musiikkiesityksiä monikulttuurisen Malesian eri puolilta – Malaysia – Truly – Asia!. Onneksi eväät jo loppuivat ja oluthanakin on tukossa, mutta marina on edelleen maksuton ainakin tämän vuoden loppuun asti.
Normaalit marinapalvelut ovat tarjolla, vaikka emme vielä ole kaikkiin tutustuneet. Veneilijälle tärkein, joko ennen tai jälkeen sähköjohdon, internet, ylettyy vahvana, nopeana ja ilmaisena veneelle.
Ylisanoja? Ei lainkaan, mutta osaselvityksenä voin kertoa, että olemme taas rallin ympäröimänä ja sen pyörteissä ilman omaa syytämme, Sail Malaysia – passege to Langkawi, lähtösatamassa. Aikaisemminhan olimme ”joutuneet” seilaamaan Sail Indonesian seassa ja hyödyntämään heidän palveluitaan. Aivan oikeastikin joutuneet: Tottakai ralleja pystyy välttämään, mutta luonnolliset reitit ja mielenkiinnon kohteet ovat samat.
Toisaalta rallien rantaohjelmien järjestäjät ovat joka paikassa painottaneet, että juhlat ja palvelut ovat samalla ja ehdottomasti myös rallin ulkopuolisten käytettävissä. Samanlainen on ollut osaanottajien suhtautuminen meihin.
Ihan kivaa on ollutkin rallata muutama päivä Medana Bayssä, Kumaissa ja täällä kuukauden sisällä. Mutta osallistuessaan täytyy jo rakastaa tätä matkatapaa. Sail Indonesia kesti yli kolme kuukautta, ja juhlat, aina useampipäiväiset, parissakymmenessä paikassa reitin varrella vaativat jo sekä psyykeä, että fysiikkaa. Riippuvuutta rallaus näyttää myös aiheuttavan, sillä suurin osa Sail Malaysian 76:sta osallistuvasta veneestä olivat myös Sail Indonesiassa. Kestäkää vielä kuukausi! No, voi olla, että Adeninlahden rosvorannikolla toisten turvaa taas tarvitaan, ehkä siihenkin vielä apu löytyy.
MerimatkaNongsa Pointista on 50 mailia Danga Bayhin. Lainkaan ei tuullut kun motoroimme kohti itää erään maailman vilkkaimmista vesiväylistä eteläpuolella. Laivavirta molempiin suuntiin oli jatkuva keskellään massiivist syväväylän kulkijat, tankkerit ja malmi/bulklaivat jotkut jopa 20 metrin syväyksellä.
Koko Singaporen salmi on liikennejakoaluetta. Väyliä saa tietenkin ylittää, kunhan muistaa tehdä sen lyhintä tietä so. kohtisuoraan väylän suuntaan nähden.
Singapore on kasvava valtio. Talous ja hyvinvointi kasvaa, mutta niin kasvavat sen maa-alueetkin. Meidän vanhoihin karttakopioihin saa jo suhtautua varauksella. Esin aivan Singaporen länsipäässä täyttömaa on työntynyt yli 5 mailia etelään, niille vesille, joissa aikaisemmin seilasimme.
Singapore ei nyt ollut matkamme suunta, vaan koko päivän koneiltuamme, ankkuroimme yöksi Malesian vesialueelle sadan ankkuroidun laivan maanpuolelle. Aamulla jatkoimme taas koneella pohjoiseen pitkin Johor-salmea ohi Raffless Marinan Singaporessa ja heti sen jälkeen ali 25 metrin alikulkukorkuisen Malesian ja Singaporen välisen Second Link-sillan. Matka jatkui vielä, koko ajan Malesian melko asumatonta rantaa seuraillen, noin yhdeksän mailia. Väliin jäi Puteri Marina jättimäisine hotelli/asuntokomplekseineen Malesian puolella, mutta Singaporen niin ikään asumaton ranta oli tarkkaan aidattu ja pääkallon kuvin koristeltu. Poliisi/rajavartija veneet kilometrin välein suojasivat niinikään Singaporen viidakkoa. Hyvässä mielessä varmaan, sillä pääkallojen tekstinä oli ”Kovapanosammunta-alue”. Chimun tullessa iltapäivällä paukut jo olivat varoittaneet itsestään.
Voihan Malesia!Hetken ankkuroinnin jälkeen Danga Bay Marinan vene tuli sanomaan, että saamme tulla laituriin, jos syväytemme laskuvedellä sallii. On vielä sallinut. Saman tien päätimme lähteä etsimään paikallista rahaa. Rallijärjestelyihin liittyen alueella oli Malesian matkailunäyttely. Kysyin eräältä osastolta raha-automaattia. Nuori naisihminen alkoi hoitaa asiaa, kun ei heti itse tiennyt. Ensimmäinen neuvoja sanoi: ota taksi ja aja keskikaupungin automaateille, mutta hyvä haltiatteremme sanoi, että halvemmalla pääsemme bussilla, etenkin, kun taksit voivat jymäyttääkin. Hän kaivoi kuvettaan ja antoi 20 ringgittiä, n. 5 €, muitta mutkitta muukalaiselle, mutta pyysikin rahat vielä takaisin ja vaihtoi, monelta kysyen, toisen setelin 1:n ringetten rahoiksi. Sitten hän erotti nipusta kolme seteliä. Nämä annat bussikuskille teistä kahdesta (eivät anna vaihtorahaa) ja kohti keskustaa tuolta pysäkiltä. Niin kävikin, ja mikä ilo oli palauttaa hänelle setelit takaisin muutaman tunnin kuluttua suklaalevy korkoina.