2009-10-27 Nongsa Point Marina | |
2009.10.27 | |
2010.04.13 |
Kolmatta päivää jo elellään herroiksi. Vesiletku ja sähköjohto ovat tolpassa ja kylki kiinni viimeisen päälle siistissä ponttoonilaiturissa. Internet, vaikkakin tarkoitettu toimimaan vain hotellin aulassa on jotenkuten ylettynyt veneelle. Viimeisen päälle hienot pesukoneet ja kuivurit ovat käytettävissä heti laiturin tyvessä. Siitä löytyy myös niukka minimarket.
Marinassa
Marinamaksut ovat vähintäänkin kohtuullisia, alle 40 jalkaa n. 11€/päivä. Lisänä meidänkin tarvitsema ulosselvitys n.15 € ja erillinen kertasatamamaksu n.7 €. Vesi ja sähkö tulevat mittareitten kautta, nekin kohtuuhintaan.
Lenkkimaasto myyntikonttorin pienoismallissa
Aamu- ja iltalenkit on tehty jyrkkään rinteeseen rakennettujen asuintalojen seassa risteilevillä kujilla ja portaikoissa. Jälkiverryttely on suoritettu laajassa hotellirakennusten väleissä polveilevassa uima-altaassa. Paratiisi – ovat jotkut veneilijät sanoneet paikasta. Voi ollakin, mutta onko paratiisiin sitten näin vaikea päästä, vai eikö kiinnosta. Ihmetyttää, sillä mainituista eduista olemme saaneet nauttia juuri muita ihmisiä näkemättä.
Jos ei pieni osa Sail Indonesian paateista, kymmenkunta, olisi täällä olisivat laituritkin melkein tyhjät. Rinteiden hienoissa taloissa, eräänlainen kerralla rakennettu lomakylä, ehkä omistajiensa toisia tai monensia asuntoja, ei juuri liikettä näy. Samaa voi sanoa hotellista. Rauhallinen työtahti ei varmasti ole kuitenkaan syynä Marina- ja hotellihenkilökunnan sydämelliseen kohteliaisuuteen palvelualttiuteen. Uskomme, että on osa indonesialaisuutta.
Jos varjopuolia etsii, niin etäisyys ihmisten ilmoille on enemmän kuin kävelyretki, 30 km Batamin keskustaan. Lyhyellä vierailulla tosin pirssimatka hypermarkettiin 3-4 tunnin ja vastaavasti 15-20 ekun kiinteään hintaan on aivan sopiva ja tarpeellinen kokemus. Varjopuolia tosiaan, niitä tarvitaan, siis varjoa. Aika lämmintä on. Vesikin on 30-32 astetta. Se tarkoittaa, että meren tuntumassa ilmankaan lämpötila ei siitä alene, ei yölläkään, mutta nousee kyllä päivisin veneen sisällä lähelle 40:ää. Siihen kun lisää koneen kokovuorokautisen käynnin lämmitysvaikutuksen, niin liikaa se on. Joe edes tuulisi joskus! Pelastuksemme kotioloissa ovat muutamat pienet laitepuhaltimet. Läheltä suoraan kasvoille tai keholle suunnattuina, ne auttavat ihmeesti.
Jaavanmereltä Karimata-salmen kautta Etelä-KiinanmerelleApinajoen pusikoista laajana kymenä virtaavalle Kumai-joelle tultuamme, huomasimme ankkuripaikalla kadon käyneen. Kolmestakymmenestä mastosta oli jäljellä kymmenen, nekin uusia juuri tulleita. Kauaa ei meilläkään nokka tuhissut. Kun palasimme kylältä hedelmäreppuinemme, kesti vain noin tunnin, jollanpesua ja sellaista, ja niin mekin olimme matkalla. Aluksi saimme nauttia myötävirrasta ja jopa purjetuulesta. Edellinen vaihtui pian vastaiseksi, ja saman teki tuuli, mutta jatkoimme luovien kohti merta, sillä päivänvalotunnit riittivät joen suun ankkuripaikalle.
Varovainen lähtö aamulla, tunti koneella, pari genaakkerilla ja iltapäivällä jo reivejä sisään. Olimme enemmän kuin tyytyväisiä, sillä emme juuri luottaneet paikallisiin purjetuuliin. Ne kestivät kuitenkin yli kolme vuorokautta, kunakin 100-122 mailia, loppuosa genaakkerin voimin. Kun starttasin koneen oli 580 mailista enää 200 jäljellä.
Päiväntasaajan, merimiesten linjan, ylitimme vielä saman päivän puolella. Aurinkohan huiteli jo kaukana eteläpuolellamme, mutta joku merkitys sillä pallonpuoliskot toisistaan erottavalla viivallakin tuntui olevan, koska niin tarkkaan kerralla tyventyi.
Viisi tuntia vaille kaksi vuorokautta, putputtelimme laivaliikenteen ja kalastajien seassa. Ahdasta ei ollut kertaakaan. Taisi Riitta kerran jotain väistää. Enempää ei tarvinnut toistaiseksi Singaporen salmessakaan väistellä, vaikka ankkuroitujen laivojen rivit olivat jo kymmenien mailien mittaiset reilusti pohjoispuolellamme. Kiinnitimme Nongsa Point Marinaan. Chimu oli tullut edellispäivänä, niinkuin oli meitä ennen lähtenytkin, suunnilleen samanlaisten tuuliolojen kautta.
Aamu tyvenvyöhykkeellä
Matkustajia Etelä-Kiinanmerellä
Aina ei käy tasan onnenlahjat, voi sanoa, kun selasin vanhaa lokikirjaa. Edellä kuvattu matkaosuus kesti v. 2001 yhdeksän vuorokautta. Yksi niistä tosin kului Serutussa löpökaupoissa. Sitä tarvittiinkin, sillä vain yhteensä parin vuorokauden tunnit saimme silloin purjehtia.